Συνήγορος του Πολίτη: Ποιες δημόσιες υπηρεσίες ταλαιπωρούν περισσότερο τον πολίτη
«Χαμένοι» στις υπηρεσίες κοινωνικής ασφάλισης και αλληλεγγύης, στις προνοιακές δομές και πολιτικές, στις φορολογικές αρχές, και στις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, βρίσκονται οι πολίτες που δοκιμάζονται από την πολυετή κρίση σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2016.
Το μεγάλο πλήθος αναφορών αλλά και πολιτών, απευθύνονται στον Συνήγορο του Πολίτη επειδή δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις βασικότερες των αναγκών και βασικότερες των υποχρεώσεών τους.
Στον συνήγορο απευθύνονται όλο και περισσότερες ομάδες ανθρώπων, που μέχρι πρόσφατα θα μπορούσαν να διατηρήσουν ένα βιοτικό επίπεδο σχετικώς αξιοπρεπές
Αυτό οφείλεται εν μέρει και εκ του γεγονότος, ότι και η δημόσια διοίκηση, εξαιτίας των δημοσιονομικών προσαρμογών, έχει μεγαλύτερη δυσκολία να δείξει την ευελιξία και το ανθρώπινο πρόσωπο που οφείλει προκειμένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ευπαθέστερων ομάδων, των ομάδων με ειδικότερες ανάγκες κοκ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις μελέτες και τα πορίσματα του Συνηγόρου του Πολίτη, η έννοια των ευάλωτων ομάδων ολοένα και διευρύνεται και δεν είναι μόνο τα άτομα με εδικές ανάγκες ή οι άνεργοι και μακροχρόνια άνεργοι ευπαθείς ομάδες, αλλά όλο και περισσότερες ομάδες ανθρώπων, που μέχρι πρόσφατα θα μπορούσαν να διατηρήσουν ένα βιοτικό επίπεδο σχετικώς αξιοπρεπές.
Σύμφωνα με την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, τα προβλήματα των πολιτών εντοπίζονται στην κοινωνική ασφάλιση, τη χωροθέτηση και τη φορολογία.
Μεγάλο ποσοστό (29,11%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης εξακολουθεί να εντοπίζεται στα ασφαλιστικά ταμεία και σε ΝΠΙΔ που εποπτεύει το υπουργείο Εργασίας, ενώ ακολουθεί η αυτοδιοίκηση (δήμοι και περιφέρειες) με 21,75%.
Το 11,88% των προβλημάτων αφορούσε το υπουργείο Εσωτερικών (όπου συμπεριλαμβάνονται οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και η Αστυνομία), 11,80% το υπουργείο Οικονομικών και 7,80% το υπουργείο Παιδείας.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, Ανδρέας Ποττάκης που παρέδωσε στην σχετική έκθεση στον Ν. Βούτση επισημαίνει πως η επταετής κρίσης έχει λάβει βαθιά χαρακτηριστικά ανθρωπιστικής κρίσης.
Σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ο Συνήγορος μιλάει για διαχείριση της κρίσης, ο κ. Ποττάκης εξήγησε, ότι μολονότι το 2016 δεν υπήρξε μια δραματική έκρηξη, όπως το 2015, με την μεγάλη αύξηση των ροών μεταναστών και προσφύγων στη χώρα, υπήρξε το πολύ δύσκολο ζήτημα διαχείρισης όλων των συναφών θεμάτων που ανέκυψαν και για το προσφυγικό και μεταναστευτικό
«Συνολικά, ο Συνήγορος του Πολίτη τα τελευταία 18 χρόνια λειτουργίας του, έχει αναλάβει και επεξεργαστεί περί το ¼ του εκατομμυρίου αναφορές πολιτών. Το 2016 οι νέες αναφορές άγγιξαν τις 12.000, σημειώνοντας αυξητική τάση, σε σχέση με το 2015», είπε ο κ. Ποττάκης και πρόσθεσε ότι βασικά σημεία που μπορεί κανείς να διακρίνει από την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, είναι πως το 2016 χαρακτηρίζεται χρονιά διαχείρισης της κρίσης, η οποία πλέον έχει πάρει άλλες διαστάσεις και από δημοσιονομική και οικονομική κρίση έχει μετεξελιχθεί σε κρίση ευρύτερα κοινωνική, αλλά με τάσεις και με χαρακτηριστικά ανθρωπιστικής κρίσης.