News Ticker

Δράση: Σιγή ιχθύος από τη διοίκηση για τα 24 ακίνητα των Βριλησσίων που πάνε στο Υπερταμείο

Τις τελευταίες ημέρες αποκαλύφθηκε ότι στις 19 Ιουνίου μεταβιβάστηκαν 10.119 ακίνητα του δημοσίου εμβαδού 511.357.451 τ.μ. στο Υπερταμείο των δανειστών, («Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.»). Μεταξύ αυτών και 24 ακίνητα του Δήμου Βριλησσίων τα οποία σύμφωνα με τοπικό δημοσίευμα -που επικαλείται πληροφορίες από τον δήμο- βρίσκονται κυρίως στο Δάσος Θεοκλήτου και στην περιοχή Κρασσά, ενώ συμπεριλαμβάνεται και το θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη», το πάρκο της πρώην Ναυτικής Βάσης και ο παιδότοπος της Αναλήψεως». (vrilissianews, 26/9).

Καταρχάς, η διοίκηση οφείλει να ενημερώσει για την εξέλιξη το Δημοτικό Συμβούλιο, (έχει να συγκληθεί από τον Ιούλιο), για την ακριβή θέση των ακινήτων που δεσμεύτηκαν και για τις ενέργειες που προτίθεται να αναλάβει. Διότι το Υπουργείο Οικονομικών εντέχνως δημοσιοποίησε μόνον τους αριθμούς ΚΑΕΚ* των ακινήτων, όχι την ακριβή τους θέση, την επιφάνειά τους, τη χρήση τους ή την επιφάνεια των κτισμάτων που βρίσκονται σε αυτά. Εκτός εάν αυτό δεν θεωρείται σοβαρό ζήτημα…

*Ο αριθμός ΚΑΕΚ (Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου) είναι ένας δωδεκαψήφιος αριθμός που προσδιορίζει μοναδικά οποιοδήποτε γεωτεμάχιο στον Ελληνικό χώρο. Τα δύο πρώτα ψηφία του αναφέρονται στον Νομό π.χ. ο κωδικός 05 είναι ο Νομός Αττικής, τα τρία επόμενα στον Δήμο, π.χ. το 035 αντιστοιχεί στο Δήμο Βριλησσίων, τα δύο επόμενα προσδιορίζουν τον «κτηματολογικό τομέα», δηλ. 10-15 περίπου οικοδομικά τετράγωνα που περιβάλλονται από κύριους οδικούς άξονες, στη συνέχεια το οικοδομικό τετράγωνο και τον αύξοντα αριθμό του οικοπέδου κοκ). 

Με τη σειρά του. το δημοτικό συμβούλιο οφείλει να αντιδράσει στην ενέργεια της κυβέρνησης που για πολλοστή φορά εκποιεί και υποθηκεύει τη σημερινή και μελλοντική περιουσία του δημοσίου για 99 χρόνια.

Αλλά υπάρχει και κάτι τελευταίο που μας αφορά… Η εξαγωγή συμπερασμάτων για όσα ουδέποτε συζητούν όσοι άσκησαν διοίκηση στην πόλη μας και πάντα για άλλα ερίζουν, συντονισμένοι στο διαλυτικό κλίμα που έχει πυροδοτήσει η πρώιμη προεκλογική περίοδος και το νομοσχέδιο για την αυτοδιοίκηση.

Τα 24 ακίνητα των Βριλησσίων που μεταβιβάζονται στο Υπερταμείο των δανειστών είναι τα αναμενόμενα, αφορούν ακίνητα που οι διοικήσεις αμέλησαν να κατοχυρώσουν στην ιδιοκτησία του Δήμου! Ένα προς ένα, η πρώην Ναυτική Βάση, το θέατρο, η περιοχή του Αγ. Θεόκλητου, η περιοχή Κρασσά, μέχρι και ο παιδότοπος της οδού Αναλήψεως, έχουν «ασαφές» ιδιοκτησιακό καθεστώς.Τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν π.χ. είχε ολοκληρωθεί η πολυδάπανη αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού των Βριλησσίων που ξεκίνησε το 2004 και ακόμη εκκρεμεί! Ποιος αναρωτιέται γι’ αυτές τις καθυστερήσεις;

Ποιος ήταν ένας από τους κύριους λόγους που κατά δήλωσή του ο Δήμος Βριλησσίων έκρινε το 2004 απαραίτητη την αναθεώρηση του Γ.Π.Σ.; «Ο Καθορισμός χρήσεων στο σύνολο των διοικητικών ορίων του Δήμου π.χ., Περιαστικό Δάσος Βριλησσίων, Κρασάς, Νταμάρι κ.λπ.». (απόφαση 201/2004). Αλλά αυτός ο καθορισμός δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, με αποτέλεσμα, τμήματα αυτών ακριβώς των περιοχών να μεταφέρονται σήμερα στο Υπερταμείο…

Η σημερινή διοίκηση τα γνωρίζει αυτά. Αλλά αυτά δεν «πουλάνε», δεν φέρνουν ψήφους και θέλουν και πολύ … τρέξιμο για να ευοδωθούν! Τελικά η ίδια ξεπέρασε και τους προκατόχους της σε καθυστερήσεις, σε «ανεπίσημες» συζητήσεις, αποτυγχάνοντας με τη σειρά της να ολοκληρώσει το Γ.Π.Σ. (και το ΕΡΣ) στη διάρκεια της (μέχρι τώρα) θητείας της.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ

Ως άσκηση υπομονής αν όχι καταναγκασμού προς τους αναγνώστες μας, παρουσιάζουμε το χρονικό των ημερομηνιών των κυριότερων βημάτων που ακολουθήθηκαν για τη σύνταξη του νέου ΓΠΣ, όπως αυτά αναφέρονται στην πιο πρόσφατη από όλες εισήγηση της Περιφέρειας Αττικής που εξέτασε το θέμα τον Σεπτέμβριο του 2017. Παρεμπιπτόντως, ένα χρόνο μετά, το δημοτικό συμβούλιο των Βριλησσίων δεν έχει λάβει καμία ενημέρωση γι’ αυτήν τη συνεδρίαση… Ούτε για το τι διαπραγματεύεται η σημερινή διοίκηση επί του τελικού σχεδίου. Πάρτε λοιπόν μια ανάσα!

«Ο Δήμος Βριλησσίων ξεκίνησε τη διαδικασία Τροποποίησης του Γ.Π.Σ. με την υπ’ αρ. 211/2004απόφαση του Δ.Σ. Στις 11-12-2005 παραδόθηκε το Α’ στάδιο της μελέτης, επανυποβλήθηκε διορθωμένο στις 17-12-2007 και γνωστοποιήθηκε σε 46 σχετικούς φορείς. Τον Ιούλιο 2008παρουσιάσθηκε σε ανοιχτή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβούλιου και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Τον Ιούνιο του 2010 έγινε παραλαβή του Β1 Σταδίου και δόθηκαν εντολές για την εκπόνηση του Β2 Σταδίου, το οποίο υποβλήθηκε τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς. Το Β2 Στάδιο καθώς και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.) παραλήφθηκαν με την υπ’ 90 του 2012 απόφαση του Δ.Σ.. Στη συνέχεια η Μελέτη, εγκεκριμένη από το Δ.Σ. των Βριλησσίων προωθήθηκε στον Οργανισμό της Αθήνας για επαναδιατύπωση και τήρηση της νόμιμης διαδικασίας, πράγμα που συνέβη στις 29.01.2014, όταν η Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού ενέκρινε με τροποποιήσεις την Εισήγηση και διαβίβασε τη μελέτη σε 14 φορείς για γνωμοδότηση, μεταξύ των οποίων και στο Δήμο Βριλησσίων. Το Δ.Σ. των Βριλησσίων, τον Μάρτιο του 2014 γνωμοδότησε σχετικά (αρ. Απόφασης 34/2014) και ξανάστειλε τις θέσεις του στην Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού, η οποία στην 10η Τακτική Συνεδρίασή της (21.07.2014), ενέκρινε μεν την πρόταση αλλά ζήτησε από το Δήμο να ολοκληρώσει και να καταθέσει στον Οργανισμό της Αθήνας Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία δεν είχε κριθεί ολοκληρωμένη. Έγινε και αυτό και φθάνουμε στον Σεπτέμβριο του 2017 για να γνωμοδοτήσει τελικά η Περιφέρεια και για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Από τότε, και ενώ βρισκόμαστε στα τέλη του 2018, παραμένουμε εν αναμονή υπουργικών υπογραφών (και ποιος ξέρει τι άλλο) για να ολοκληρωθεί αυτό που ξεκίνησε το 2004! Και το οποίο έχει ήδη καταστεί ανεπίκαιρο, αφού ο σχεδιασμός βασίστηκε στα στοιχεία του 2004!

Τι περιλαμβάνει το «νέο» Γ.Π.Σ.;

1) Το δάσος του Αγ. Θεόκλητου

Το περιαστικό δημόσιο δάσος, έκτασης 153,05 στρ. ανήκει στην αρμοδιότητα του Δασαρχείου Πεντέλης, όσον αφορά τη διαχείριση και το μεγαλύτερο τμήμα του (142,10 στρ.) είναι καταγεγραμμένο στο Κτηματολόγιο με ιδιοκτήτη το Ελληνικό Δημόσιο. Στον Δήμο Βριλησσίων έχει καταγραφεί έκταση 2,1 στρεμμάτων δίπλα στο Δημοτικό Θέατρο «Αλίκη Βουγιουκλάκη» (πρώην Νταμάρι). Ιδιωτικές εκτάσεις έχουν καταγραφεί επί της Λ. Πεντέλης, όπου και οι ταβέρνες συνολικής έκτασης περίπου 8,8 στρ. Την έκταση διεκδικεί, για λογαριασμό των μελών του, ο Οικοδομικός Συνεταιρισμός Προσωπικού Εκκλησιαστικών Ιδρυμάτων Αρχιεπισκοπής Αθηνών “Ο Άγιος Θεόκλητος”. Το Εθνικό Κτηματολόγιο και το Δασαρχείο Πεντέλης τη θεωρεί “Δημόσιο Δάσος” ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, μέχρι να αποδείξει ο κάθε φερόμενος ιδιοκτήτης ότι, ενδεχομένως, έχει δικαιώματα.

Αλλά ήδη, από το μακρινό Α’ στάδιο της μελέτης αναθεώρησης επισημαίνεται από την πλευρά των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Βριλησσίων ότι «Για το Περιαστικό ∆άσος δεν έχει γίνει πράξη χαρακτηρισµού σύµφωνα µε το άρθρο 14 του Ν. 998/79. Και ότι «μέσα στο δάσος έχουν σχηµατιστεί ασφαλτόδροµοι και χωµατόδροµοι προερχόµενοι από την κατάτµηση που επιχείρησε ο Ο.Σ. Άγιος Θεόκλητος». Ότι «∆εν υπάρχει επίσηµος χαρακτηρισµός του δάσους ούτε στο πλαίσιο του Ν. 1650/86». Αλλά και ότι «Θα µπορούσε να κηρυχθεί ως «αισθητικό περιαστικό δάσος» µε κανονισµό λειτουργίας προκειµένου να αναλάβει ως επίσηµος φορέας διαχείρισης ο ∆ήµος Βριλησσίων προς όφελος των πολιτών της ευρύτερης περιοχής». Επισημαίνεται ακόμη ότι «Ο ∆ήµος Βριλησσίων έχει συντάξει δασοτεχνική µελέτη το 2001 για την δηµιουργία χώρων αναψυχής και υπέγραψε πλαίσιο προγραµµατικής σύµβασης µε το Υπ. Γεωργίας για τον καθαρισµό του δάσους. Η µελέτη αυτή µέχρι σήµερα δεν έχει εγκριθεί αρµοδίως από το ∆ασαρχείο ή την ∆νση ∆ασών πράγµα που πρέπει να γίνει µε µία ενδεχόµενη επικαιροποίηση και αναθεώρησή της για συµπεριληφθούν σε αυτή οι πολιτιστικές δραστηριότητες του ∆ήµου καθώς και κέντρο περιβαλλοντικής πληροφόρησης και εκπαίδευσης, χώροι αθλοπαιδιών και λοιπά έργα δασοτεχνικά έργα που επιτρέπει η Υπ. απόφαση 66102/970/95 (ΦΕΚ 170/Β/95) εφόσον το επιθυµεί ο ∆ήµος»!

Τι απέγινε το άρθρο 14 του Ν. 998/1979; Τροποποιήθηκε ως εξής: «Εάν δεν έχει καταρτισθεί ακόμη Δασολόγιο, ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ή τμήματος της επιφανείας της γης ως υπαγομένης ή μη στις περιπτώσεις του άρθρου 3 του παρόντος νόμου και ο καθορισμός των ορίων τούτων για την εφαρμογή των διατάξεων αυτού, όπως και ο προσδιορισμός της κατηγορίας στην οποία ανήκει κατά τις στο άρθρο 4 διακρίσεις, ενεργείται μετά από αίτηση οποιουδήποτε έχοντος έννομο συμφέρον ή και αυτεπαγγέλτως με πράξη του κατά τόπον αρμοδίου δασάρχη».

Με τη σειρά της η Περιφέρεια Αττικής μας συστήνει: «Προκειμένου να προστατευτεί το φυσικό περιβάλλον της περιοχής, προτείνεται η επίσπευση της διαδικασίας χαρακτηρισμού της έκτασης από το Δασαρχείο και τελεσιδικία αυτής και κατόπιν ο χαρακτηρισμός αυτής ως ΠΕΠ1 (Περιοχή Ειδικής προστασίας), διότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του διαβιβασθέντος φακέλου, φαίνεται να εγείρονται στην περιοχή ιδιοκτησιακά θέματα ανάλογα με την περιοχή Κρασσάς». Μάταια. Τίποτε δεν έγινε για την περιοχή του Αγ. Θεόκλητου… Άραγε οι τοπικές διοικήσεις έχουν κάποια ευθύνη για αυτό;

2) Η περιοχή Κρασσά 

Τι λέει στην ίδια απόφαση η Περιφέρεια Αττικής; «Δεδομένου ότι η δεν υπάρχει Τελεσίδικη Πράξη Χαρακτηρισμού της έκτασης, προτείνουμε ο Δήμος Βριλησσίων να επισπεύσει τις διαδικασίες χαρακτηρισμού της εκτάσεως και τελεσιδικίας αυτής και κατόπιν να προβεί στην υλοποίηση των Πολεοδομικών Ενοτήτων 5β και ΠΕΠ 3 στην περιοχή. Διαφορετικά η περιοχή θα βρίσκεται διαρκώς σε καθεστώς ενστάσεων και αμφισβητήσεων από ιδιοκτήτες ακινήτων, με ακίνητα να αποχαρακτηρίζονται από δασικά σε μη δασικά ή και το αντίθετο».

Ανταποκρίθηκε ο δήμος μας; Όχι! Αντιθέτως, προτίμησε να αντικρούσει τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, υποστηρίζοντας ότι «η μελέτη καθορισμού της Ζώνης Ειδικής Προστασίας και περιοχών προ πολεοδόμησης δεν είναι απαραίτητη αφού ο διαχωρισμός δασικών και μη δασικών εκτάσεων στην περιοχή Κρασσάς είναι οριστικός». Μάλιστα ο δήμος Βριλησσίων έφθασε στο σημείο να ζητήσει από τον ΟΡΣΑ να διορθώσει και τον χαρακτηρισμό της περιοχής από Π.Ε.Π.Δ. (Περιοχή Ελέγχου και Περιορισμού Δόμησης) σε Περιοχή Επέκτασης που θα ενσωματωθεί στην Π.Ε. 5 των Άνω Βριλησσίων!»

Γιατί έγινε αυτό; Γιατί οι διοικήσεις αντιλαμβάνονται την ένταξη της περιοχής Κρασσά στο Σχέδιο Πόλης, (μάλιστα τελικά με κυμαινόμενο συντελεστή δόμησης μέχρι 0,8 και όχι 0,4 όπως πρότεινε ο ΟΡΣΑ), ως ζήτημα προς ψηφοθηρία και υποσχέσεις επί νομίμων και μη οικοπεδούχων – ψηφοφόρων.

Εννοείται πως σε όλα αυτά, και ή τότε διοίκηση Ιωαννίδη, και η τότε αξιωματική αντιπολίτευση Μανιατογιάννη συμφωνούσαν απολύτως…

3) Η Ναυτική Βάση

«Με το από 18.2.1958 β.δ. απαλλοτριώθηκε στην περιοχή του Δήμου έκταση 52.300 τ.μ. προκειμένου να εγκατασταθεί εκεί το “Β΄ Παράρτημα Αποθήκης Εθνικών Κειμηλίων Αθηνών”. Όμως, αντί του “Β’ Παραρτήματος Αποθήκης Εθνικών Κειμηλίων Αθηνών”, δημιουργήθηκε Στρατόπεδο του Πολεμικού Ναυτικού το οποίο, σε ευρύτερη έκταση, χαρακτηρίστηκε ως “Ναυτικό Οχυρό”, με το Π.Δ. 456/1983. Το 1987 εγκρίνεται το πολεοδομικό σχέδιο των Βριλησσίων χαρακτηρίζοντας το οικοδομικό τετράγωνο 415 ως “χώρο πρασίνου και ήπιων αθλοπαιδιών” 30 στρεμμάτων αλλά ο χώρος παραμένει στην ιδιοκτησία του Ναυτικού. Άνοιξη του 2001, γνωστοποιείται πως η ΔΕΗ πρόκειται να κατασκευάσει στο χώρο κέντρο διανομής ηλεκτρικού ρεύματος, με τροφοδοτικές γραμμές από τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσεως του Αγ. Στεφάνου και της Παλλήνης, έργο που εντάσσεται στο νομοσχέδιο για τις προετοιμασίες της Ολυμπιάδας του 2004. Μετά τις χωροθετήσεις που προβλέφθηκαν με το ν. 2947/2001 η Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ), στην κυριότητα της οποίας ανήκει η 52.300 τ.μ. έκταση της Ναυτικής Βάσης παραχώρησε στο Δήμο τη χρήση τμήματος της έκτασης, 18.249,48 τ.μ. για τη δημιουργία: α) δημοτικού χώρου στάθμευσης, β) θερινού κινηματογράφου και γ) αθλητικών εγκαταστάσεων. Η ίδια, με άλλο παραχωρητήριο, παραχώρησε και στη ΔΕΗ έκταση 3.075 τ.μ. για να ανεγείρει Κέντρο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Στη συνέχεια με το Π.Δ. 214/16.72002 (ΦΕΚ 203Α/29.8.02), το “Ναυτικό Οχυρό Βριλησσίων” περιορίστηκε σε τμήμα της έκτασης του Ο.Τ. 415 (περίπου 30.000 τ.μ.). Τέλος, με την υπ’ αριθμ. 7069/17.2.2003 απόφαση των υπουργών Εθνικής Άμυνας, ΠΕΧΩΔΕ και Πολιτισμού (ΦΕΚ 153Δ/26.2.03) τροποποιήθηκε το ρυμοτομικό σχέδιο του Δήμου με τον καθορισμό σε τμήμα αυτού: α) χώρου κέντρου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, β) δημοτικού χώρου στάθμευσης και γ) θερινού κινηματογράφου.

Συμπέρασμα

Ακόμη και εάν κάποιος δεν γνώριζε ποια οικόπεδα του δήμου Βριλησσίων παραχωρήθηκαν από την κυβέρνηση στο Υπερταμείο των δανειστών, θα μπορούσε βάσιμα να τα πιθανολογήσει. Θα αφορούσαν στις περιπτώσεις του Αγ. Θεόκλητου, της περιοχής Κρασσά και της Ναυτικής Βάσης, διότι αυτές ακριβώς οι εκτάσεις ήταν ευάλωτες σε ότι αφορά το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.

Οι τρεις περιπτώσεις δεν είναι ίδιες. Ωστόσο, εάν οι διοικήσεις των Βριλησσίων δεν παράβλεπαν συστηματικά τα διαχρονικά ζητήματα της πόλης, αυτά που δεν «φαίνονται», θωρακίζοντας τις συγκεκριμένες εκτάσεις μέσω της έγκρισης του Γ.Π.Σ. και επισπεύδοντας τις διαδικασίες που απαιτούνται, τώρα τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά.

Στην περίπτωση του Κρασσά έχουν συντελεστεί τραγικές επιλογές σε βάρος του δήμου, στις οποίες η «Δράση» έχει συχνά αναφερθεί, δεν είναι δυνατόν τώρα να επεκταθούμε. Στο δάσος Θεόκλητου δεν έγινε καμία ενέργεια για να ισχυροποιηθεί η δικαιοδοσία του δήμου. Στη Ναυτική Βάση επίσης, ούτε και με αφορμή την παράνομη εγκατάσταση του υποσταθμού της ΔΕΗ. Και τα τρία αυτά ζητήματα λιμνάζουν επί δεκαετίες χωρίς να έχει αναληφθεί καμία πρωτοβουλία από τον δήμο μας. Και δεν είναι τα μόνα…

Αν και εν μέσω προεκλογικής περιόδου ουδείς θα ασχοληθεί, υπενθυμίζουμε πως τα παραχωρηθέντα ακίνητα δίδονται προς «αξιοποίηση». Πράγμα που σημαίνει ότι ο Δήμος Βριλησσίων, ακριβώς όπως συνέβη πρόσφατα με τον Δήμο Χαλανδρίου, (που αναγκάστηκε να μετάσχει σε δημοπρασία για να διακρατήσει δύο ελεύθερα οικόπεδα στην Λ. Ηρακλείτου), κινδυνεύει να δαπανήσει πόρους στο μέλλον για να αποκτήσει τα ακίνητα που σήμερα χρησιμοποιεί (!) και στα οποία έχει επενδύσει, χωρίς αυτά να περιέλθουν στην ιδιοκτησία του.

Ε, βέβαια, «είμαστε μια κανονική χώρα»!

Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΟΛΗ