News Ticker

Tο σχέδιο σύνδεσης της Λεωφόρου Κύμης με την Εθνική Οδό

Σε τέσσερα χρόνια θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου των 434 εκατ.

Ενα σημαντικό οδικό έργο που έχει αποφασιστεί εδώ και μία 30ετία και ωριμάσει εδώ και μία 20ετία μπαίνει επιτέλους σε τροχιά. Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την εθνική οδό πρόκειται να διευκολύνει την πρόσβαση αρκετών δήμων της βόρειας Αττικής στην εθνική οδό και να αποσυμφορήσει όχι το τοπικό δίκτυο τριών δήμων, αλλά και την κακοσχεδιασμένη έξοδο της Αττικής Οδού στην ΠΑΘΕ, η οποία «μποτιλιάρεται» καθημερινά. Η λεωφόρος Κύμης ξεκινάει από το Γαλάτσι και διασχίζει τη Νέα Ιωνία και τη Φιλοθέη, για να καταλήξει στα όρια του Αμαρουσίου με το Ηράκλειο και την Κάτω Πεύκη.

Η ιστορία της επέκτασης είναι μακρά – είχε ήδη αποφασιστεί από τη δεκαετία του ’90, στο πλαίσιο των μεγάλων έργων της Ολυμπιακής προετοιμασίας, και γι’ αυτόν τον λόγο οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου είχαν εγκριθεί ήδη από το 2001. Ομως παρότι οι απαλλοτριώσεις ξεκίνησαν ήδη από εκείνη την εποχή, υλοποιήθηκε μόνο ένα τμήμα της, ελλείψει χρόνου. Επιπλέον προχώρησε η μερική ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη, καθώς εξυπηρετούσε το Ολυμπιακό Χωριό στους Θρακομακεδόνες. Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν ότι ο κόμβος σήμερα δεν εξυπηρετεί όλες τις κινήσεις: για παράδειγμα, ένας οδηγός ερχόμενος από Λαμία δεν μπορεί να εισέλθει προς Κηφισιά ή Πεύκη, αλλά πρέπει να κάνει αναστροφή στον επόμενο κόμβο (Λυκόβρυσης). Επίσης, ένας οδηγός ερχόμενος από Θρακομακεδόνες δεν μπορεί να διασχίσει τον κόμβο, αλλά υποχρεώνεται να κινηθεί προς την ΠΑΘΕ. Ημιτελής έμεινε και ο κόμβος της Αττικής Οδού (Κύμης/Πλαπούτα).

Στη συνέχεια, το 2008, ένα τμήμα του έργου, η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη, εντάχθηκε στη σύμβαση παραχώρησης της Νέας Οδού, με πλευρικά διόδια. Ούτε όμως αυτό προχώρησε, καθώς το 2013, με την αναθεώρηση όλων των συμβάσεων παραχώρησης, διόδια και ανακατασκευή κόμβου «κόπηκαν» από το έργο. Αργότερα το έργο άρχισε να λογίζεται ως μία από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και να επανέρχεται, κατά διαστήματα, στην επικαιρότητα. Το… καλό από τις διαδοχικές αναβολές του έργου είναι ότι έχουν προχωρήσει και ολοκληρωθεί δύο από τα βασικά προαπαιτούμενα. Από τη μια πλευρά, οι απαλλοτριώσεις έχουν πλέον συντελεστεί (πλην ελαχίστων νέων προσθηκών). Από την άλλη πλευρά, έχει ολοκληρωθεί και η αναθεώρηση των πολεοδομικών σχεδίων των Δήμων Ηρακλείου, Λυκόβρυσης Πεύκης και Κηφισιάς, καθώς ο δρόμος θα διέρχεται μέσα από αστικές περιοχές, ενώ έχει συμπεριληφθεί και στο Ρυθμιστικό της Αθήνας (το 2014).

olo-to-schedio-syndesis-tis-leoforoy-kymis-me-tin-ethniki-odo0Στις 30 Δεκεμβρίου, λοιπόν, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τη δημοπράτηση του έργου με προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ (κατάθεση προσφορών στις 22 Φεβρουαρίου). Να σημειωθεί ότι παρά τις αρχικές σκέψεις, το έργο δεν θα υλοποιηθεί σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ), αλλά ως «κλασικό» δημόσιο έργο με μελετοκατασκευή. Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών φιλοδοξεί η διαγωνιστική διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022 – ο χρόνος κατασκευής ορίστηκε σε τέσσερα χρόνια.

Το έργο περιλαμβάνει:

– Την ολοκλήρωση των έργων στον κόμβο σύνδεσης της λεωφόρου Κύμης (έξοδος Κύμης/Πλαπούτα) με την Αττική Οδό.

Το υπουργείο Υποδομών φιλοδοξεί η διαγωνιστική διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022.

– Στη συνέχεια, ο δρόμος συνεχίζεται με ανοιχτή οδοποιία για 360 μέτρα μέχρι το νότιο στόμιο της σήραγγας, στο ύψος της υφιστάμενης οδού Νεφέλης στο Ηράκλειο.

– Ακολουθεί σήραγγα 2,4 χλμ., η οποία θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη για 1,25 χλμ. μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (cut and cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.

– Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης.

– Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα και έργα πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη δεν περιλαμβάνεται στο βασικό αντικείμενο του έργου, αλλά έχει προστεθεί με δικαίωμα προαίρεσης (δηλαδή εφόσον το επιθυμεί το Δημόσιο). Ως έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γεφυρών 260 μέτρων έκαστη και τη συμπλήρωση των τμημάτων του οδικού δικτύου. Το έργο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα διευκολύνει την απευθείας πρόσβαση στην εθνική οδό πυκνοκατοικημένων δήμων. Θα αποτελέσει έτσι μια εναλλακτική λύση (χωρίς διόδια) και στην Αττική Οδό, η οποία λόγω κακού σχεδιασμού έχει μόνο μία λωρίδα στην έξοδο προς Λαμία, με αποτέλεσμα να παρατηρείται καθημερινά κυκλοφοριακή συμφόρηση στο συγκεκριμένο σημείο. Επιπλέον θα ανακουφίσει περιοχές όπως η Κάτω Κηφισιά και η Λυκόβρυση από τις αντίστοιχες κινήσεις. Γι’ αυτόν τον λόγο και οι τρεις δήμοι των περιοχών που αφορά τάσσονται υπέρ του έργου, ζητώντας μόνο μερικές μικρές βελτιώσεις. Ο Δήμος Ηρακλείου έχει ζητήσει το κομμάτι των 360 μέτρων από το σημερινό τέλος της λεωφόρου έως την είσοδο της σήραγγας να είναι καλυμμένο (όσο περισσότερο είναι εφικτό, ώστε να μειωθεί η όχληση στις οικιστικές περιοχές). Ο Δήμος Λυκόβρυσης Πεύκης έχει ζητήσει να διασφαλιστεί και να αυξηθεί η παραρεμάτια ζώνη της Πύρνας και να ενωθεί με γειτονικό χώρο πρασίνου. Τέλος, ο Δήμος Κηφισιάς επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί σε πιο συγκεκριμένα ζητήματα όταν υπάρξει λεπτομερέστερη ενημέρωση επί της μελέτης.

Σε τέσσερα χρόνια θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου των 434 εκατ.

Ενα σημαντικό οδικό έργο που έχει αποφασιστεί εδώ και μία 30ετία και ωριμάσει εδώ και μία 20ετία μπαίνει επιτέλους σε τροχιά. Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την εθνική οδό πρόκειται να διευκολύνει την πρόσβαση αρκετών δήμων της βόρειας Αττικής στην εθνική οδό και να αποσυμφορήσει όχι το τοπικό δίκτυο τριών δήμων, αλλά και την κακοσχεδιασμένη έξοδο της Αττικής Οδού στην ΠΑΘΕ, η οποία «μποτιλιάρεται» καθημερινά. Η λεωφόρος Κύμης ξεκινάει από το Γαλάτσι και διασχίζει τη Νέα Ιωνία και τη Φιλοθέη, για να καταλήξει στα όρια του Αμαρουσίου με το Ηράκλειο και την Κάτω Πεύκη.

Η ιστορία της επέκτασης είναι μακρά – είχε ήδη αποφασιστεί από τη δεκαετία του ’90, στο πλαίσιο των μεγάλων έργων της Ολυμπιακής προετοιμασίας, και γι’ αυτόν τον λόγο οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου είχαν εγκριθεί ήδη από το 2001. Ομως παρότι οι απαλλοτριώσεις ξεκίνησαν ήδη από εκείνη την εποχή, υλοποιήθηκε μόνο ένα τμήμα της, ελλείψει χρόνου. Επιπλέον προχώρησε η μερική ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη, καθώς εξυπηρετούσε το Ολυμπιακό Χωριό στους Θρακομακεδόνες. Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν ότι ο κόμβος σήμερα δεν εξυπηρετεί όλες τις κινήσεις: για παράδειγμα, ένας οδηγός ερχόμενος από Λαμία δεν μπορεί να εισέλθει προς Κηφισιά ή Πεύκη, αλλά πρέπει να κάνει αναστροφή στον επόμενο κόμβο (Λυκόβρυσης). Επίσης, ένας οδηγός ερχόμενος από Θρακομακεδόνες δεν μπορεί να διασχίσει τον κόμβο, αλλά υποχρεώνεται να κινηθεί προς την ΠΑΘΕ. Ημιτελής έμεινε και ο κόμβος της Αττικής Οδού (Κύμης/Πλαπούτα).

Στη συνέχεια, το 2008, ένα τμήμα του έργου, η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη, εντάχθηκε στη σύμβαση παραχώρησης της Νέας Οδού, με πλευρικά διόδια. Ούτε όμως αυτό προχώρησε, καθώς το 2013, με την αναθεώρηση όλων των συμβάσεων παραχώρησης, διόδια και ανακατασκευή κόμβου «κόπηκαν» από το έργο. Αργότερα το έργο άρχισε να λογίζεται ως μία από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και να επανέρχεται, κατά διαστήματα, στην επικαιρότητα. Το… καλό από τις διαδοχικές αναβολές του έργου είναι ότι έχουν προχωρήσει και ολοκληρωθεί δύο από τα βασικά προαπαιτούμενα. Από τη μια πλευρά, οι απαλλοτριώσεις έχουν πλέον συντελεστεί (πλην ελαχίστων νέων προσθηκών). Από την άλλη πλευρά, έχει ολοκληρωθεί και η αναθεώρηση των πολεοδομικών σχεδίων των Δήμων Ηρακλείου, Λυκόβρυσης Πεύκης και Κηφισιάς, καθώς ο δρόμος θα διέρχεται μέσα από αστικές περιοχές, ενώ έχει συμπεριληφθεί και στο Ρυθμιστικό της Αθήνας (το 2014).

olo-to-schedio-syndesis-tis-leoforoy-kymis-me-tin-ethniki-odo0Στις 30 Δεκεμβρίου, λοιπόν, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τη δημοπράτηση του έργου με προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ (κατάθεση προσφορών στις 22 Φεβρουαρίου). Να σημειωθεί ότι παρά τις αρχικές σκέψεις, το έργο δεν θα υλοποιηθεί σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ), αλλά ως «κλασικό» δημόσιο έργο με μελετοκατασκευή. Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών φιλοδοξεί η διαγωνιστική διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022 – ο χρόνος κατασκευής ορίστηκε σε τέσσερα χρόνια.

Το έργο περιλαμβάνει:

– Την ολοκλήρωση των έργων στον κόμβο σύνδεσης της λεωφόρου Κύμης (έξοδος Κύμης/Πλαπούτα) με την Αττική Οδό.

Το υπουργείο Υποδομών φιλοδοξεί η διαγωνιστική διαδικασία να ολοκληρωθεί μέσα στο 2022.

– Στη συνέχεια, ο δρόμος συνεχίζεται με ανοιχτή οδοποιία για 360 μέτρα μέχρι το νότιο στόμιο της σήραγγας, στο ύψος της υφιστάμενης οδού Νεφέλης στο Ηράκλειο.

– Ακολουθεί σήραγγα 2,4 χλμ., η οποία θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη για 1,25 χλμ. μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (cut and cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.

– Το τελευταίο κομμάτι του δρόμου (1 χλμ.) είναι σε ανοιχτή οδοποιία και περιλαμβάνει έναν ανισόπεδο κόμβο στο υφιστάμενο βιομηχανικό πάρκο στην περιοχή της Λυκόβρυσης.

– Στο έργο περιλαμβάνονται επίσης η διευθέτηση του ρέματος Πύρνας για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής, η αποκατάσταση των τοπικών οδικών δικτύων σε μήκος 2 χλμ., συνδέσεις με τοπικά δίκτυα μέσω ισόπεδων κόμβων, αποχετευτικά έργα και έργα πρασίνου περίπου 30 στρεμμάτων.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η ανακατασκευή του κόμβου Καλυφτάκη δεν περιλαμβάνεται στο βασικό αντικείμενο του έργου, αλλά έχει προστεθεί με δικαίωμα προαίρεσης (δηλαδή εφόσον το επιθυμεί το Δημόσιο). Ως έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γεφυρών 260 μέτρων έκαστη και τη συμπλήρωση των τμημάτων του οδικού δικτύου. Το έργο θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα διευκολύνει την απευθείας πρόσβαση στην εθνική οδό πυκνοκατοικημένων δήμων. Θα αποτελέσει έτσι μια εναλλακτική λύση (χωρίς διόδια) και στην Αττική Οδό, η οποία λόγω κακού σχεδιασμού έχει μόνο μία λωρίδα στην έξοδο προς Λαμία, με αποτέλεσμα να παρατηρείται καθημερινά κυκλοφοριακή συμφόρηση στο συγκεκριμένο σημείο. Επιπλέον θα ανακουφίσει περιοχές όπως η Κάτω Κηφισιά και η Λυκόβρυση από τις αντίστοιχες κινήσεις. Γι’ αυτόν τον λόγο και οι τρεις δήμοι των περιοχών που αφορά τάσσονται υπέρ του έργου, ζητώντας μόνο μερικές μικρές βελτιώσεις. Ο Δήμος Ηρακλείου έχει ζητήσει το κομμάτι των 360 μέτρων από το σημερινό τέλος της λεωφόρου έως την είσοδο της σήραγγας να είναι καλυμμένο (όσο περισσότερο είναι εφικτό, ώστε να μειωθεί η όχληση στις οικιστικές περιοχές). Ο Δήμος Λυκόβρυσης Πεύκης έχει ζητήσει να διασφαλιστεί και να αυξηθεί η παραρεμάτια ζώνη της Πύρνας και να ενωθεί με γειτονικό χώρο πρασίνου. Τέλος, ο Δήμος Κηφισιάς επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί σε πιο συγκεκριμένα ζητήματα όταν υπάρξει λεπτομερέστερη ενημέρωση επί της μελέτης.