N. Σταματελόπουλος: Πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού
Ο εκπαιδευτικός και δημοτικός σύμβουλος της ”Νέας Πνοής” Νικήτας Σταματελόπουλος γράφει το παρακάτω άρθρο για τον σχολικό εκφοβισμό:
Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και της ενδοσχολικής βίας, σύμφωνα με την UNESCO, αφορά ένα στα τρία παιδιά παγκοσμίως. Στην Ελλάδα ένας στους τέσσερις μαθητές έχει υποστεί σχολικό εκφοβισμό από συμμαθητές του τον τελευταίο μήνα. Πιστεύω ότι το ποσοστό αυτό είναι αρκετά πιο πάνω καθώς είναι πολλοί οι μαθητές εκείνοι που είτε από φόβο είτε από ντροπή δεν αντιδρούν, δεν σπάνε τη σιωπή τους. Τα φαινόμενα αυτά έχουν σίγουρα ενταθεί μετά την πανδημία και εκδηλώνονται με πολλές μορφές βίας, όπως σωματική, λεκτική, ψυχολογική, συναισθηματική, κοινωνική, ρατσιστική, σεξουαλική, διαδικτυακή.
Το ζήτημα της πρόληψης και της αντιμετώπισης των φαινομένων αυτών πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην υπόθεση της Παιδείας. Από την Κεντρική Κυβέρνηση μέχρι τους Δήμους.
Αυτό φιλοδοξεί να κάνει το πρόγραμμα «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή» το οποίο πραγματικά θεωρώ ότι είναι μια σοβαρή και οργανωμένη προσπάθεια που πρέπει να υποστηριχτεί και από την εκπαιδευτική κοινότητα. Τομές όπως η θεσμοθέτηση Συμβούλου Σχολικής Ζωής, η ποιοτική και ποσοτική εμπλοκή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας, οι συστηματικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα από το Νηπιαγωγείο μέχρι και το Γυμνάσιο με θεματικές όπως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, μπορούν να δημιουργήσουν μια πολυεπίπεδη και οργανωμένη προσπάθεια για τη δημιουργία ασφαλών, ενταξιακών σχολικών και εκπαιδευτικών περιβαλλόντων.
Ζητούμενο είναι πάντα η αρμονική ψυχοκοινωνική ανάπτυξη και πρόοδος όλων των μαθητών, η οποία είναι βασική προϋπόθεση όχι μόνο για την οικοδόμηση ενός στέρεου και αποτελεσματικού συστήματος Παιδείας, αλλά τελικά για την οικοδόμηση μια δίκαιης και ασφαλούς κοινωνίας.