News Ticker

Νέες ταυτότητες: Πόσο θα κοστίζουν – Ποια θα είναι η αλλαγή

Νέες ταυτότητες

Αντίστροφη μέτρηση για τις νέες ταυτότητες καθώς, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί αυτές θα κάνουν πρεμιέρα μέσα στον Σεπτέμβριο και συγκεκριμένα λίγο διάστημα μετά την ΔΕΘ.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 η κυβέρνηση θα προχωρήσει, όπως είχε ανακοινώσει ο πρώην ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νότης Μηταράκης, στην έκδοση νέων ταυτοτήτων, οι οποίες πλέον θα έχουν μέγεθος πιστωτικής κάρτας και θα στοιχίζουν 10 ευρώ.

Όσoν αφορά το κόστος των 10 ευρώ, είναι αυτό που ισχύει και τώρα για την έκδοση νέας ταυτότητας σε περίπτωση που αυτή δεν έχει κλαπεί ή απωλεθεί.

«Στόχος μας είναι να τις παρουσιάσουμε στο κοινό στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης αρχές Σεπτεμβρίου» είχε ενημερώσει ο υπουργός και πρόσθεσε «την επομένη θα αρχίσει η έκδοσή τους».

Για τις παλαιές ταυτότητες ανέφερε πως «έχουν διάρκεια 10 χρόνια και ως ταξιδιωτικό έγγραφο. Πλέον αυτό θα φαίνεται και επίσημα πάνω στην ταυτότητα.

Η λογική θα είναι στο μέλλον με μια κοινή αίτηση να επανεκδίδεις ταυτότητα και διαβατήριο ανά 10 χρόνια.

Αυτό είναι το νέο στοιχείο που θα αναγράφουν

Τις προδιαγραφές που θα έχουν οι νέες ταυτότητες αποκάλυψε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νότης Μηταράκης, σημειώνοντας ότι η παρουσίασή τους θα γίνει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Σε συνέντευξή του στο Action 24, ο Νότης Μηταράκης ρωτήθηκε για τις νέες ταυτότητες και τόνισε πως θα έχουν μορφή πιστωτικής κάρτας, το κόστος τους θα είναι στα 10 ευρώ, όπως έχει προβλεφθεί από το 2018 και θα έχουν ημερομηνία λήξεως στα 10 χρόνια.

«Η παρουσίαση θα γίνει στην ερχόμενη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης», είπε και τόνισε πως δεν υπάρχει κανένα σύστημα «γεωεντοπισμού» σε αυτές αλλά θα είναι έγγραφα που δεν θα παραχαράσσονται και θα ενισχύουν την ασφάλεια του πολίτη.

Την επόμενη ημέρα από την παρουσίασή τους, οι νέες ταυτότητες θα είναι διαθέσιμες για έκδοση.

Όσο για το κόστος των 10 ευρώ, είναι αυτό που ισχύει και τώρα για την έκδοση νέας ταυτότητας σε περίπτωση που αυτή δεν έχει κλαπεί ή απωλεθεί.

Στις νέες ταυτότητες θα αναγράφονται σύμφωνα με τον ΑΝΤ1:

-Όνομα

-Επίθετο

-Ημερομηνία γέννησης

-Ημερομηνία έκδοσης

-Ημερομηνία λήξης (θα έχουν δεκαετή ισχύ)

-Αριθμός ταυτότητας

-ΑΜΚΑ

Μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια στόχος είναι οι ταυτότητες να συνδεθούν με όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου και με μία αίτηση να γίνεται κάθε 10 χρόνια επανέκδοση ταυτότητας αλλά και διπλώματος.

Τα δικαιολογητικά

Για την έκδοση/αντικατάσταση του δελτίου ταυτότητας, υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

α. Μία (1) φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.

Η φωτογραφία δύναται να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick), με τις προδιαγραφές του προηγούμενου εδαφίου. Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η ως άνω φωτογραφία δύναται να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.

β. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, όπως καθορίζεται στο Παράρτημα Β’ του άρθρου 14 της παρούσας, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «Μητρώο Πολιτών», των απαραίτητων για την έκδοση του δελτίου στοιχείων δημοτολογίου, η οποία εκτυπώνεται και υπογράφεται από τον αιτούντα. Στις περιπτώσεις που δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης του Πληροφοριακού Συστήματος «Μητρώο Πολιτών», τα απαραίτητα για την έκδοση του δελτίου δημοτολογικά στοιχεία, προκύπτουν από πιστοποιητικό του Δήμου, στο δημοτολόγιο του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο ενδιαφερόμενος, το οποίο αναζητείται αυτεπαγγέλτως από την αρμόδια Υπηρεσία έκδοσης.

γ. Αίτηση έκδοσης – αντικατάστασης, όπως καθορίζεται στο Παράρτημα Γ’ του άρθρου 14 της παρούσας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια υπηρεσία έκδοσης, με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό της περίπτωσης (β), εκτυπώνεται και υπογράφεται από τον αιτούντα.

δ. Το παλαιό δελτίο ταυτότητας σε περιπτώσεις αντικατάστασης, πλην των περιπτώσεων απώλειας και κλοπής.

ε. Ηλεκτρονικό παράβολο (e-παράβολο) για την πιστοποίηση πληρωμής του παραβόλου έκδοσης – αντικατάστασης του δελτίου, καθώς και ταχυδρομικής αποστολής των δικαιολογητικών και του δελτίου, προς και από την Υπηρεσία εκτύπωσης – προσωποποίησης. Επιπλέον του ανωτέρω, ηλεκτρονικό παράβολο (e-παράβολο) για την πιστοποίηση πληρωμής του παραβόλου της παρ. 4 του άρθρου 5 της παρούσας, στις περιπτώσεις έκδοσης λόγω απώλειας ή φθοράς του προηγούμενου δελτίου του αιτούντος.

στ. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων του αιτούντος (επώνυμο, όνομα, όνομα πατρός και όνομα μητρός), με λατινικούς χαρακτήρες, εφόσον επιθυμεί αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική προς τούτο υπεύθυνη δήλωση. Αντίγραφο του εν λόγω εγγράφου, μαζί με την υπεύθυνη δήλωση, θα τηρείται από την αρχή έκδοσης, μαζί με τα λοιπά δικαιολογητικά.

ζ. Βεβαίωση νοσηλευτικού ιδρύματος ή υγειονομικού εργαστηρίου, στην οποία αναγράφεται η ομάδα αίματος και το RHESUS, εφόσον ο ενδιαφερόμενος επιθυμεί την αναγραφή των στοιχείων αυτών.

η. Υπεύθυνη Δήλωση του ν. 1599/1986, στην οποία αναφέρονται οι συνθήκες απώλειας ή φθοράς, για τις περιπτώσεις έκδοσης – αντικατάστασης του δελτίου λόγω απώλειας ή φθοράς, αντίστοιχα. Σε περίπτωση έκδοσης – αντικατάστασης του δελτίου ταυτότητας λόγω κλοπής, υποβάλλεται πρόσφατη βεβαίωση Ελληνικής Αρχής (Αστυνομικής ή Προξενικής) στην οποία δηλώθηκε η κλοπή.

θ. Απόφαση καθορισμού επιμέλειας ή ορισμού επιτρόπου ή δικαστικού συμπαραστάτη, όταν πρόκειται για έκδοση δελτίου σε πρόσωπο, η επιμέλεια του οποίου ασκείται σύμφωνα με δικαστική απόφαση ή το οποίο τελεί σε επιτροπεία ή δικαστική συμπαράσταση.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τους λόγους για τους οποίους μπορεί να καταστεί υποχρεωτική η αλλαγή της αστυνομική σας ταυτότητας:

  1. Όταν έχει αλλάξει οποιοδήποτε στοιχείο της ταυτότητας σας
  2. Όταν δεν αναγράφεται στο δελτίο ταυτότητας η ιθαγένεια ή τα στοιχεία σας με λατινικούς χαρακτήρες
  3. Όταν έχει υποστεί φθορές

Σημειώνεται πως για τις περιπτώσεις κλοπής, απώλειας ή φθοράς απαιτείται μάρτυρας, ανεξαρτήτως της Αρχής έκδοσης του Δελτίου Ταυτότητας.

Τι ισχύει για όσους κατέβασαν ταυτότητα και δίπλωμα στο κινητό

Την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα φυσικά πιστοποιητικά έχουν τα ψηφιακά αντίγραφα ταυτοτήτων και διπλωμάτων οδήγησης εντός της ελληνικής επικράτειας που ενεργοποιούν σε καθημερινή βάση εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, καθώς η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Συνεπώς, οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης.

Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση για τις συναλλαγές των πολιτών με τράπεζες, με λοιπούς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα ταυτότητας θα ισχύουν από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Μέχρι τον Οκτώβριο που θα ανακοινωθούν και οι επιμέρους λεπτομέρειες χρήσης των ψηφιακών αντιγράφων ταυτότητας στις συναλλαγές με τράπεζες και εταιρίες τηλεφωνίας, οι συναλλασσόμενοι με τις τράπεζες και τις εταιρίες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούν τα έγγραφα που απαιτούνται στην έντυπη μορφή τους.

Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία και μέχρι σήμερα, Τετάρτη, είναι διαθέσιμη για τους πολίτες των οποίων ο ΑΦΜ λήγει σε ψηφίο από 1 έως και 8 και οι οποίοι επιθυμούν να ενεργοποιήσουν το ψηφιακό δελτίο ταυτότητας ή/και το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι καθημερινά θα ξεκλειδώνει ακόμα ένας λήγοντας.

Επισημαίνεται ότι η ενεργοποίηση της εφαρμογής γίνεται με βάση τον συγκεκριμένο προγραμματισμό αλλά η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για κατέβασμα ανά πάσα στιγμή τόσο για κινητά με λειτουργικό iOS όσο και Android.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας, όπως έχει ανακοινωθεί, δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο.

Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr.

Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.