News Ticker

Ασφαλής οδήγηση τον Χειμώνα

Γράφει ο Κωνσταντίνος Λύκος*

Με τα τροχαία ατυχήματα να αποτελούν τη σημαντικότερη αιτία θανάτου για τους νέους παγκοσμίως και την Ελλάδα να καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η ανάγκη εγρήγορσης και υλοποίησης δράσεων πρόληψης, ώστε να περιορισθούν τα θύματα αυτού του απαράδεκτου «πολέμου» στους δρόμους είναι προφανής.

Ενδεικτικά, τον Δεκέμβριο του 2018, μόνο στην περιοχή της Αττικής προκλήθηκαν 511 τροχαία ατυχήματα με 608 παθόντες:

  • 17 νεκρούς
  • 18 σοβαρά τραυματίες
  • 573 ελαφρά τραυματίες

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αυτό καθαυτό το ατύχημα είναι ο τελευταίος κρίκος μιας αλυσίδας λαθών. Σπάζοντας έγκαιρα αυτή την αλυσίδα, προλαμβάνοντας δηλαδή – όσο μπορούμε – τις αιτίες που οδηγούν στο μοιραίο, έχουμε περισσότερες πιθανότητες να το αποφύγουμε.

Καθώς οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν σε μεγάλο ποσοστό την οδική μας ασφάλεια, είναι χρήσιμο όλοι μας να είμαστε ενήμεροι και να φροντίζουμε να κάνουμε ό,τι είναι απαραίτητο ώστε να μειώσουμε τις πιθανότητες ενός ατυχήματος.

Η οδική ασφάλεια προϋποθέτει:

  • ένα σωστά προετοιμασμένο αυτοκίνητο
  • έναν οδηγό με ικανότητα αναγνώρισης των κινδύνων
  • έναν οδηγό με εμπειρία
  • κοινή λογική

Τον χειμώνα, όταν οδηγούμε οι περισσότεροι είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Ωστόσο, κάνοντας μερικές επιπλέον ενέργειες, μπορούμε να βελτιώσουμε κατά πολύ τις συνθήκες ασφάλειάς μας.

Η χειμερινή οδήγηση προϋποθέτει προετοιμασία του εαυτού μας και του αυτοκινήτου μας, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή σε βασικές λεπτομέρειες προκειμένου να παραμείνουμε ασφαλείς.

Παρακάτω παρατίθενται οδηγίες για ασφαλή οδήγηση τον χειμώνα.

Σε συνθήκες χιονιού και παγετού

Αρχικά, θα πρέπει να σκεφτούμε αν είναι απαραίτητο να οδηγήσουμε σε τόσο δύσκολες συνθήκες.

Στις συνθήκες αυτές:

  • η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος (φρενάρισμα) μπορεί να είναι δέκα φορές μεγαλύτερη απ’ότι σε στεγνό δρόμο
  • η ορατότητα μπορεί να είναι περιορισμένη

Σε περίπτωση που όντως θα πρέπει να οδηγήσουμε:

  • η μείωση της ταχύτητας και η μεγαλύτερη απόσταση φρεναρίσματος συμβάλουν αποτρεπτικά
  • χρησιμοποιούμε κεντρικούς δρόμους, στους οποίους οι Αρχές μπορεί να έχουν ρίξει αλάτι
  • χρησιμοποιούμε τα φώτα ομίχλης εάν η ορατότητα είναι περιορισμένη
  • κάνουμε, εφόσον απαιτείται, ομαλούς ελιγμούς και αποφεύγουμε απότομα φρεναρίσματα και επιταχύνσεις
  • για να φρενάρουμε αλλάζουμε ταχύτητα σε μικρότερη απ’ότι θα κάναμε συνήθως, μειώνουμε την ταχύτητά μας σταδιακά και μετά πατάμε «απαλά» το φρένο
  • σε περίπτωση που το όχημα ολισθήσει, αφήνουμε το γκάζι αλλά ποτέ δεν πατάμε απότομα το φρένο
  • όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν, κάνουμε συχνές στάσεις για να καθαρίσουμε το παρμπρίζ, τα παράθυρα και τους καθρέπτες, τα φλας, τα φώτα και την πινακίδα του αυτοκινήτου
  • στον πάγο, απαιτείται η χρήση αλυσίδων, στην τοποθέτηση των οποίων πρέπει να έχουμε εξοικειωθεί
  • προσέχουμε τις επικίνδυνες συνθήκες όπως την ηλιόλουστη μέρα μετά το χιόνι, γιατί μπορεί ο δρόμος να είναι παγωμένος-ολισθηρός

Σε συνθήκες έντονης βροχόπτωσης

Στις συνθήκες αυτές:

  • ενδέχεται να έχουν πλημμυρίσει οι δρόμοι
  • η ορατότητα μπορεί να είναι μειωμένη
  • η πρόσφυση των ελαστικών μειώνεται αισθητά
  • οι αποστάσεις φρεναρίσματος διπλασιάζονται

Στην περίπτωση αυτή:

  • μειώνουμε ταχύτητα και διατηρούμε διπλάσια απόσταση φρεναρίσματος
  • χρησιμοποιούμε φώτα ομίχλης όταν η ορατότητα είναι μειωμένη
  • εξασφαλίζουμε εκ των προτέρων ότι τα ελαστικά μας έχουν το σωστό βάθος πέλματος και την κατάλληλη πίεση αέρα
  • σε περίπτωση που εισέλθουμε σε αυλάκι με νερό, βγάζουμε το πόδι μας από το γκάζι και αποφεύγουμε να φρενάρουμε ή να στρίψουμε το τιμόνι. Το όχημά μας θα μειώσει ταχύτητα και θα επανέλθει και πάλι στο δρόμο
  • σε συνθήκες ασθενών βροχοπτώσεων ή ομίχλης, προσέχουμε περισσότερο καθώς το οδόστρωμα ενδέχεται να είναι ολισθηρό από την ύπαρξη βρωμιάς ή λαδιών (που γίνονται δύσκολα αντιληπτά)
  • αποφεύγουμε να οδηγούμε στο πλημμυρισμένο κομμάτι του δρόμου, εφόσον είναι δυνατόν, και ειδικά σε σημεία που δεν είναι ορατή η διαχωριστική γραμμή, καθώς το νερό μπορεί να είναι πιο βαθύ απ’ότι φαίνεται. Μη μας διαφεύγει ότι 50 εκ. νερού μπορούν να παρασύρουν τα περισσότερα οχήματα
  • σε συνθήκες καταιγίδας, η ορατότητα μπορεί να ελαττωθεί σημαντικά εξαιτίας δυνατής βροχής ή χαλαζόπτωσης. Στην περίπτωση αυτή σταματάμε στην άκρη του δρόμου για μεγαλύτερη ασφάλεια

Γενικότερα

  • Προσέχουμε τους άλλους οδηγούς
  • Σεβόμαστε τους πεζούς
  • Οδηγούμε με ιδιαίτερη προσοχή, ιδιαίτερα κοντά σε σχολεία, χώρους άθλησης, παιδικές χαρές, πλατείες
  • Αξιολογούμε τις συνθήκες (καιρό, δρόμο, σήμανση, κ.α.)
  • Προετοιμάζουμε έγκαιρα το αυτοκίνητό μας
  • Μειώνουμε ταχύτητα, φρενάρουμε και επιταχύνουμε ομαλά και κρατάμε ασφαλείς αποστάσεις από το προπορευόμενο όχημα
  • Είμαστε υπεύθυνοι για την ασφάλεια τη δική μας, των συνεπιβατών μας και των άλλων χρηστών του δρόμου

 

Προστατεύουμε τη ζωή μας και τη ζωή των ανθρώπων που αγαπάμε!

 

 

Ο Κώνσταντίνος Λύκος είναι Διευθυντής της ΕΧPERTPRO Facilities Management και Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τον Συνδυασμό «Νέα Πνοή για τα Βριλήσσια» με επικεφαλής τον Γιάννη Πισιμίση