News Ticker

Το κυκλοφοριακό ζήτημα των Βριλησσίων

Γράφει ο Ιωάννης Ματσούρης Πολ.Μηχανικός ΕΜΠ, M.Sc.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι τα Βριλήσσια, παρότι στο παρελθόν χαρακτηρίζονταν ως ένα ήσυχο προάστιο, πλέον αντιμετωπίζουν εντονότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Το 2017 εκπονήθηκε για λογαριασμό του Δήμου μας η ανάπτυξη ενός σχεδίου προώθησης και εφαρμογής μέτρων ενίσχυσης των βιώσιμων τρόπων μετακίνησης στην περιοχή (ΣΒΑΚ). Η αναγκαιότητα μια τέτοιας μελέτης προκύπτει από:

  • Τον αυξημένο αριθμό ατυχημάτων
  • Την ανάγκη για βελτίωση της προσβασιμότητας των δημοτών και την προστασία του περιβάλλοντος
  • Την απαίτηση για υποστήριξη της τοπικής οικονομίας
  • Τους υψηλούς φόρτους και ταχύτητες που παρατηρούνται
  • Το μειωμένο διαθέσιμο πλάτος πεζοδρομίων

Εν συντομία, τα συμπεράσματα – προτάσεις της σχετικής μελέτης είναι:

  • Η αποτροπή διαμπερών κινήσεων
  • Η μονοδρόμηση βασικών οδών
  • Η λήψη μέτρων για την μείωση των ταχυτήτων των οχημάτων και την ασφαλή κίνηση των πολιτών και των ποδηλάτων εντός του δήμου.

Μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί κανένα μέτρο με αποτέλεσμα το πρόβλημα διαρκώς να επιδεινώνεται. Παρακάτω παρατίθεται ενδεικτικά η κριτική που έχει ασκηθεί στα προτεινόμενα μέτρα της μελέτης και δίνονται σχετικές απαντήσεις:

  • «Τα μέτρα των μονοδρομήσεων – αντιδρομήσεων κλπ είναι πολυδάπανα, θα αυξήσουν τον χρόνο μετακίνησης και δημιουργούν πολίτες δύο κατηγοριών»

Είναι προφανές ότι πρόκειται για έργα με ελάχιστες δαπάνες καθώς αρκεί η τοποθέτηση νέων σημάτων. Ο χρόνος μετακίνησης όχι μόνο δεν θα αυξηθεί αλλά αντιθέτως θα μειωθεί. Συγκεκριμένα σύμφωνα με την σχετική μελέτη, θα ελαττωθεί κατά 17% στις κύριες αρτηρίες της πόλης και κατά 70% στο τοπικό δίκτυο!

Από την εφαρμογή των μέτρων δεν προκύπτουν πολίτες δύο κατηγοριών καθώς βελτιώνεται η ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων.

  • «ΗΛ. Πεντέλης, που εξυπηρετεί και γειτονικούς δήμους και τα νοσοκομεία της περιοχής, είναι ήδη υπερκορεσμένη για να δεχθεί επιπλέον κυκλοφορία»

Ανυπόστατο επιχείρημα καθώς η Λ.Πεντέλης έχει μέγιστο ωριαίο κυκλοφοριακό φόρτο 1300ΜΕΑ*/ώρα (08:00 – 09:00, κατεύθυνση προς Πεντέλη), όταν μπορεί να δεχθεί τουλάχιστον 3600ΜΕΑ/ώρα. Η κριτική δημιουργείται από σύγχυση, εξαιτίας του γεγονότος της υπερβολικής παρόδιας στάθμευσης επί της λεωφόρου η οποία πρέπει να παταχθεί.

  • «Η κατάργηση της διαμπερούς κίνησης αφορά μόνο στους κάθετους προς την Αττική Οδό δρόμους και όχι και στους καθέτους της Λ. Πεντέλης»

Καταρχάς να ορίσουμε τι σημαίνει διαμπερής κίνηση: Πρόκειται για εκείνες τις κινήσεις που έχουν προέλευση και προορισμό εκτός των ορίων του Δήμου.

Ποιες είναι οι συνέπειες; Η προφανής επιπλέον φόρτιση του τοπικού δικτύου μειώνει την ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων του Δήμου εξαιτίας της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης (ηχορύπανση και ρύπανση αέρα) και δημιουργεί προβλήματα στην ασφάλεια κίνησης των πεζών (συμπεριλαμβανομένων των μαθητών) εξαιτίας του υπερβάλλοντος κυκλοφοριακού φόρτου.

Ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων κινήσεων είναι από Σισμανόγλειο προς Αττική Οδό, Παλλήνη, Γέρακα (χρησιμοποιώντας την Υμηττού και την Ολύμπου). Από Χαλάνδρι προς Γέρακα, Παλλήνη (χρησιμοποιώντας την 25ης Μαρτίου). Από Αττική Οδό προς Μελίσσια και Πεντέλη (χρησιμοποιώντας την Θερμοπυλών).

Τα μέτρα που προτείνονται έχουν ως στόχο την μείωση της κίνησης όχι μόνο στις οδούς με διεύθυνση Βοράς – Νότος (Θερμοπυλών, Σαλαμίνος, Αργυροκάστρου) αλλά και σε αυτές με άξονα Ανατολή – Δύση (25ης Μαρτίου, Αναλήψεως, Πάρνηθος, Υμηττού, Ολύμπου, Κισσάβου).

  • «Τα Βριλήσσια δεν είναι Φιλοθέη – Ψυχικό, αλλά διαθέτουν σημαντικό αριθμό καταστημάτων»
  • «Τα Βριλήσσια δεν είναι περιοχή αμιγούς κατοικίας, έχουν τοπική αγορά, πάνω από 6000 άτομα εργάζονται στο προάστιο».

Συγκεκριμένα, εντός των ορίων του Δήμου εργάζονται 5820 άτομα. Από αυτά το 36% διαμένει στα Βριλήσσια και 28% σε όμορους Δήμους, δηλαδή το σημαντικότερο ποσοστό των μετακινήσεων για εργασία έχει μικρό μήκος μετακίνησης και κατά συνέπεια ουδόλως θα επηρεαστεί από τα προτεινόμενα μέτρα.

Τα μέτρα που προτείνει η μελέτη καθιστούν το κέντρο της πόλης πολύ πιο εύκολα προσπελάσιμο στην δημόσια συγκοινωνία, στον ποδηλάτη και τον πεζό. Δηλαδή δημιουργούν ένα κέντρο με ασφάλεια, καθαρό και ήσυχο και κατά συνέπεια ελκυστικό προς τις επιχειρήσεις, αυξάνοντας το ενδιαφέρον των κατοίκων.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα αναπλάσεων κέντρου όπου μειώθηκαν οι διαμπερείς διελεύσεις, απομακρύνθηκαν τα αυτοκίνητα, τοποθετήθηκε επιπλέον φωτισμός με αποτέλεσμα οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες να ωφεληθούν. Έτσι κάτοικοι ή επιχειρηματίες των γειτονικών στις αναπλάσεις περιοχών, σε κάθε πόλη, κατά κανόνα διεκδικούν από τον Δήμο επέκταση των αναπλάσεων και στις δικές τους με εξαίρεση ίσως τα Βριλήσσια όπου μικροσυμφέροντα αντιτίθενται.

Ενόψει των επερχόμενων δημοτικών εκλογών, θα ήταν χρήσιμο όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι να τοποθετηθούν και να δηλώσουν ποια είναι τα μέτρα που προτίθενται να λάβουν, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης.

Πρόκειται για ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί αφάνταστα τους πολίτες, δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλειά τους και που αν δεν αντιμετωπιστεί θα βαίνει διαρκώς επιδεινούμενο.

*ΜΕΑ: Μονάδα Επιβατικού Αυτοκινήτου