Τι θα κάνει το υπουργείο Οικονομικών με τα ανασφάλιστα οχήματα
Να επανεξετάζει το ζήτημα του προστίμου των 250 ευρώ για τους κατόχους ανασφάλιστων οχημάτων φέρεται το υπουργείο Οικονομικών, δίνοντάς τους μια δεύτερη ευκαιρία. Μετά τα λάθη στα ειδοποιητήρια και τη σωρεία αντιδράσεων μελετάται κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης που θα καταργεί επί της ουσίας το παράβολο των 250 ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι σε εύλογο χρονικό διάστημα (πιθανόν εντός έξι μηνών) θα ασφαλίσουν το όχημά τους. Αλλιώς τους περιμένουν ακόμη πιο τσουχτερά -ίσως και διπλάσια πρόστιμα.
Οι πληροφορίες αυτές από κύκλους του υπουργείου που επικαλείται η Καθημερινή βρίσκονται σε συμφωνία με όσα ανέφερε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γ.Χατζηθεοδοσίου στο ΣΚΑΪ για εξέταση παράτασης στην πληρωμή του παραβόλου για τα ανασφάλιστα οχήματα, 15 ή 20 ημερών.
Όπως αναφέρει η Καθημερινή ο αριθμός των κατόχων οχημάτων που μπορεί λανθασμένα να έλαβε ειδοποιητήριο για την καταβολή των 250 ευρώ μπορεί να φτάνει και τις 400.000.
Ως βασικότερες αιτίες των λαθών που έχουν γίνει κατά τη διασταύρωση που έκανε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων είναι οι περιπτώσεις κλοπής ή καταστροφής του αυτοκινήτου. Πρόκειται για περιπτώσεις στις οποίες ο ιδιοκτήτης ενημερώνει την αστυνομία, η οποία καταγράφει και το συμβάν, αλλά συνήθως δεν ενημερώνει το υπουργείο Οικονομικών, στο αρχείο του οποίου το συγκεκριμένο όχημα εμφανίζεται ότι κυκλοφορεί. Μια άλλη βασική αιτία είναι η μη έγκαιρη καταχώριση στο σύστημα του υπουργείου Οικονομικών των περιπτώσεων κατάθεσης πινακίδων, φαινόμενο που εντοπίζεται έντονο στην Περιφέρεια με συνέπεια ένας σημαντικός αριθμός κατόχων αυτοκινήτων που έχουν καταθέσει πινακίδες να εμφανίζεται ακόμη ότι κυκλοφορεί το αυτοκίνητό του.
Χαρακτηριστικό, προσθέτει η Καθημερινή, του αλαλούμ που επικρατεί είναι και η απόκλιση που εμφανίζουν οι βάσεις δεδομένων που τηρούνται από τους εμπλεκόμενους φορείς για τα αυτοκίνητα. Πρόκειται για:
• Τη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών, που καταγράφει τα οχήματα για τα οποία εκδόθηκαν πινακίδες και η οποία αριθμεί περί τα 9,5 εκατομμύρια.
• Τη βάση δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών, που καταγράφει αυτά που κυκλοφορούν και η οποία αριθμεί περί τα 6,5 εκατομμύρια.
• Τη βάση δεδομένων των ασφαλιστικών εταιρειών, που καταγράφει τα αυτοκίνητα που έχουν ασφαλιστική κάλυψη και η οποία αριθμεί 5,8 εκατομμύρια.
Το υπουργείο Οικονομικών οδηγείται στην παράταση της επιβολής του προστίμου εξαιτίας και των αντιδράσεων όσων έσπευσαν να ασφαλίσουν το αυτοκίνητό τους έστω και καθυστερημένα – υπό τον φόβο για τα επερχόμενα πρόστιμα. Ετσι, παρότι ασφάλισαν το όχημά τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με την υποχρέωση πληρωμής του παράβολου, λόγω του εντοπισμού τους κατά την ημέρα της διασταύρωσης των στοιχείων ως ανασφάλιστων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ημέρα διασταύρωσης των στοιχείων ήταν η 6η Ιουνίου και ακόμη και αν κάποιος ασφαλίστηκε στις 7 Ιουνίου επιβαρύνεται με το πρόστιμο. Επίσης αρκετοί είναι οι κάτοχοι αυτοκινήτων των οποίων το ασφαλιστήριο έληξε, π.χ., στις 5 Ιουνίου και επειδή δεν φρόντισαν να το ανανεώσουν εγκαίρως, βρέθηκαν ανασφάλιστοι την ημέρα της διασταύρωσης.
Πώς θα διορθώσετε τα λάθη
Ήδη στις εφορίες έχουν αρχίσει να συρρέουν διαμαρτυρόμενοι -άλλοι δικαίως και άλλοι όχι και τόσο- πολίτες.
Αξίζει να σημειωθεί σε όρους εφορίας, ένα αυτοκίνητο βρίσκεται σε ακινησία και επομένως απαλλάσσεται από την υποχρέωση πληρωμής τελών κυκλοφορίας και ασφάλιση μόνο εφόσον έχουν κατατεθεί οι πινακίδες του. Εάν δεν έχει μεσολαβήσει κατάθεση πινακίδων, η υποχρέωση ασφαλιστικής κάλυψης παραμένει ενεργή.
Επομένως επιχειρήματα του τύπου ήταν στο συνεργείο για πολλούς μήνες ή δεν το κινώ λόγω βλάβης δύσκολα θα γίνουν αποδεκτά.
Υπάρχουν βέβαια και πραγματικά λάθη, σημειώνει το Euro2day. Τέτοια λάθη ενδέχεται να έχουν προκύψει εξαιτίας εσφαλμένων εγγραφών στα αρχεία των ασφαλιστικών εταιρειών ή του υπουργείου Μεταφορών (π.χ. μεταβίβαση για την οποία δεν έχει εκδοθεί η νέα άδεια), τα οποία παρέλαβαν οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ προκειμένου να τα διασταυρώσουν με τα αντίστοιχα αρχεία των οχημάτων σε κυκλοφορία και των οχημάτων σε ακινησία, ώστε να προκύψουν τα «πιθανά ανασφάλιστα οχήματα».
Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, στις περιπτώσεις όπου μη ορθώς το όχημά σας περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μη ασφαλισμένων θα πρέπει κατά περίπτωση:
· Αν ήταν ασφαλισμένο κατά την ημερομηνία διασταύρωσης, να απευθυνθείτε στην ασφαλιστική επιχείρηση στην οποία το έχετε ασφαλίσει, προκειμένου να γίνουν οι εκ μέρους της αναγκαίες ενέργειες.
· Αν δεν σας ανήκε ποτέ ή έχει αλλάξει αριθμό κυκλοφορίας ή έχει διαγραφεί ή ήταν σε ακινησία κατά την ημερομηνία διασταύρωσης, να απευθυνθείτε στην αρμόδια για τη φορολογία σας Δ.Ο.Υ. προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (βεβαίωση ακινησίας ή ιστορικό μεταβολών του συγκεκριμένου οχήματος από την αρμόδια Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών, στην οποία έχει εκδοθεί η άδεια κυκλοφορίας του κ.λπ.).
· Αν υπάρχει λάθος στα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας ή το όχημα δεν σας ανήκει πλέον, να απευθυνθείτε στην αρμόδια, κατά τα προαναφερθέντα, Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών.
· Αν υποβλήθηκε αίτηση μεταβίβασης του οχήματος σε Κ.Ε.Π. και δεν έχει εκδοθεί ακόμα η νέα άδεια κυκλοφορίας, να απευθυνθείτε σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ. προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του Κ.Ε.Π. για την υποβολή του αιτήματος μεταβίβασης.
· Αν υπάρχει εξαίρεση της υποχρεωτικής ασφάλισης κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 3 του π.δ.237/1986 (ΦΕΚ Α΄ 331), όπως ισχύει, να απευθυνθείτε σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ., προσκομίζοντας τα σχετικά δικαιολογητικά.