News Ticker

Στα Βριλήσσια το πιλοτικό πρόγραμμα του ΕΚΠΑ «Το Σχολείο Οργανισμός και Κοινότητα Μάθησης»

Το πρώτο Γυμνάσιο Βριλησσίων για 2η σχολική χρονιά συμμετέχει και υλοποιεί το ερευνητικό- πιλοτικό πρόγραμμα: «Το Σχολείο Οργανισμός και Κοινότητα Μάθησης: Αξιολόγηση Ομοτέχνων – Συνεργατικές Πρακτικές Εκπαιδευτικών».

      Το ερευνητικό –πιλοτικό πρόγραμμα έχει ως αντικείμενο και φιλοδοξεί να αναβαθμίσει την λειτουργία του σχολείου σε ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΣΗΣ, προάγοντας τον επαγγελματικό διάλογο των εκπαιδευτικών, οι οποίοι μετατρέπουν εαυτούς σε μαθησιακούς πόρους τόσο για τους ίδιους, όσο και για τους άλλους. Μέσα από τις καλές πρακτικές που διαχέονται, τη συνεργατική διδασκαλία, την αμοιβαιότητα και την εμπιστοσύνη, οι εκπαιδευτικοί επιδιώκουν να υπερβούν την αυτοαναφορικότητα (αξιολόγηση της Μάθησης), με αποτέλεσμα να αντιλαμβάνονται την αξιολόγηση ομοτέχνων ως μία μετασχηματιστική διαδικασία, η οποία συνδέεται με την προσέγγιση της αξιολόγησης ως μάθησης.

      Το Σάββατο 09-11-2024, το σχολείο μας συμμετείχε στην  επιμορφωτική ημερίδα που πραγματοποίησε η Διεύθυνση  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής σε συνεργασία με τον Δήμο Βριλησσίων, στο πλαίσιο υλοποίησης του ερευνητικού-πιλοτικού προγράμματος.

      Η  ημερίδα άρχισε τις εργασίες της με την εναρκτήρια ομιλία του Διευθυντή Π.Ε.  Ανατολικής Αττικής, κ. Κωνσταντίνου Παπαχρήστου, ακολούθησαν χαιρετισμοί από τον Αντιδήμαρχο Παιδείας, διά Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς του Δήμου Βριλησσίων κ. Χρήστο  Γούναρη, τον πρόεδρο της Π.Ε.Ε.Δ. Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Τηλέμαχο Κουντούρη και την Επόπτρια Ποιότητας της Δ.Π.Ε. Ανατολικής    Αττικής κ. Βασιλική Παπαδοπούλου.

     Ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ και επιστημονικός υπεύθυνος του ερευνητικού προγράμματος κ. Πασιάς, παρουσίασε διεξοδικά τους άξονες και τον τρόπο υλοποίησής του. Σύμβουλοι, διευθυντές και εκπαιδευτικοί κατέθεσαν τις απόψεις και τις εμπειρίες τους.

    Η φιλόλογος κυρία Ανδρέου εκπροσώπησε τη διευθύντριά μας Ευαγγελία Σύρμα, ως συντονίστρια του προγράμματος, με παρέμβαση κατά  την οποία επεσήμανε τη σημασία της ανάπτυξης συνεργατικών πρακτικών,  της εφαρμογής του μοντέλου της «αξιολόγησης ομοτέχνων» και της ωφελιμότητας  για τους εκπαιδευτικούς του 1ου Γυμνασίου Βριλησσίων.

    Συγκεκριμένα, τονίστηκε η κουλτούρα εξωστρέφειας που επιχειρεί το πρόγραμμα να εδραιώσει μέσα στην σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα και η οποία τελεσφόρησε κατά την περσινή σχολική χρονιά 2023 -2024, όπως ακριβώς αποτυπώθηκε στον απολογισμό των εκπαιδευτικών μας.

     Ειδικότερα,  οι εκπαιδευτικού του 1ου Γυμνασίου Βριλησσίων, έχοντας ως σημείο εκκίνησης τα θεωρητικά εργαλεία του προγράμματος (SWOT analysis, κριτικός αυτοστοχασμός, ετεροπαρατήρηση, κλείδες παρατήρησης, παρατηρητής – παρατηρούμενος, συνδιδασκαλία, κριτικός αναστοχασμός), αξιοποίησαν τους μαθησιακούς περιπάτους, εστίασαν στη διδασκαλία των ομότεχνων – συναδέλφων τους και προχώρησαν σε συνεργατικές πρακτικές: συγκρότησαν ομάδες συνδιδασκαλίας, εκπόνησαν από κοινού σχέδια μαθήματος, καθώς και φύλλα εργασιών για τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία συνεργάστηκαν.

    Το διακύβευμα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον κατά κοινή ομολογία όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου μας που συμμετείχαν στο εν λόγω πρόγραμμα, δεδομένου ότι οι εκπαιδευτικοί διεύρυναν την οπτική τους ως προς τις στρατηγικές, τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που μπορεί να τους προσφέρει ο συνάδελφος. Είναι χαρακτηριστικό ότι συγκεράστηκαν με γόνιμο και πρωτοποριακό τρόπο ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, επ’ ωφελία των μαθητών. Είναι αξιοσημείωτο ότι οι μαθητές μας υποδέχθηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό τις συνεργατικές πρακτικές και αυξήθηκε σε μεγάλο βαθμό η συμμετοχή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Αυτή, ακριβώς, η ανταλλαγή επισκέψεων καθώς και η οργάνωση συνδιδασκαλιών στο πλαίσιο της «ανοικτής τάξης», ενός εξωστρεφούς σχολείου, μόνο ωφέλιμη μπορούσε, εντέλει, να αποδειχθεί για όλους τους συμμετέχοντες, εκπαιδευτικούς και μαθητές.

    Παράλληλα, εκτέθηκαν οι προσδοκίες και οι στόχοι του σχολείου με τη συνέχιση του προγράμματος  κατά την φετινή σχολική χρονιά. Συγκεκριμένα, επισημάνθηκε ότι οι συνάδελφοι ήδη έχουν ξεκινήσει με ιδιαίτερο παιδαγωγικό ζήλο τα πρώτα στάδια του Προγράμματος και σχεδιάζουν τις μελλοντικές συνεργασίες τους.

   Στο τέλος της εισήγησης, εκφράστηκε η μεγάλη ικανοποίηση από την πορεία του προγράμματος κατά την περσινή χρονιά, καθώς και η αισιοδοξία ότι οι συνεργατικές πρακτικές που θα αναδειχθούν και φέτος θα δικαιώσουν πολλαπλά την αξία του.

   Εγκάρδιες ευχαριστίες οφείλουμε στον κ. Πασιά για την άοκνη υποστήριξη που συνεχίζει να μας προσφέρει, καθώς και στην Διευθύντρια του σχολείου μας, κ. Σύρμα Ευαγγελία, της οποίας η εμψύχωση, η αρωγή και η πνοή σε κάθε εγχείρημά μας είναι απαράμιλλες.

   Επίσης, ευχαριστούμε θερμά τον Δήμο Βριλησσίων για την φιλοξενία στο Πνευματικό Κέντρο.