News Ticker

Xαλάνδρι: Σκύλοι-φύλακες κατά του bullying!

Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα κοινωνικής εκπαίδευσης για παιδιά εφραμόζεται εδώ και περίπου ένα μήνα σε Μαρούσι και Χαλάνδρι. Πρωταγωνιστές ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι με τη Λήδα Δαουτοπούλου και την Dogma Trainers”.

Δίνεται βοήθεια και στήριξη στους μικρούς μαθητές μέσω διασκεδαστικών τεχνικών και έτσι τα παιδιά ταυτίζονται με τον πιο πιστό φίλο του ανθρώπου και μαθαίνουν ότι «Ολοι είμαστε ένα». Άλλωστε, έτσι ονομάζεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο προς το παρόν λειτουργεί πιλοτικά και στοχεύει στην πιστοποίησή του από το υπουργείο Παιδείας.

Δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Εθνος» βρέθηκαν στο νηπιαγωγείο «Αγιος Κήρυκος» στο Πολύδροσο και κατέγραψαν τον τρόπο με τον οποίο μαθητές της Β’ τάξης του 6ου Δημοτικού Σχολείου Παραδείσου Αμαρουσίου μαθαίνουν, μεταξύ άλλων, πώς να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, να λειτουργούν σαν ομάδα και να αποκτούν κριτική στάση απέναντι στο bullying.

«Το πρόγραμμα αυτό είναι ένα βιωματικό εργαστήριο, στο οποίο χρησιμοποιούμε εκπαιδευμένους σκύλους θεραπείας με σκοπό τα παιδιά να διδαχθούν διασκεδάζοντας καλούς τρόπους γύρω από τα ζώα και κατ’ επέκταση γύρω από τους ανθρώπους», επισημαίνει στην εφημερίδα η Λ. Δαουτοπούλου, η οποία είναι υπεύθυνη για το «Ολοι είμαστε ένα» και με σπουδές σε Βρετανία και ΗΠΑ. Είναι θαλάσσιος βιολόγος-ζωολόγος και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων με ειδίκευση στην υποβοηθούμενη από ζώα θεραπεία.

Το πρόγραμμα γεννήθηκε πριν περίπου δύο χρόνια και αφού είχε προηγηθεί συνεργασία με εκπαιδευτικούς και παιδοψυχολόγους, για να φτάσει σήμερα να παίρνει σάρκα και οστά.

Οπως εξηγεί η Λ. Δαουτοπούλου, «παρατηρούσα μέσα από τη μελέτη μου ότι τα κοινωνικά προβλήματα στην Ελλάδα αντιμετωπίζονται εφόσον έχουν δημιουργηθεί. Το σωστό, εντούτοις, είναι να υπάρχει πρόληψη. Εκείνο που προσπαθούσα να εξηγήσω σε αρμόδιους φορείς ήταν ότι θα πρέπει να υπάρχουν προληπτικές ενέργειες για διάφορα ζητήματα, όπως, για παράδειγμα, η κακοποίηση των ζώων».

«Εάν δεν υπάρχει κοινωνική εκπαίδευση και ενημέρωση όλων των ανθρώπων θα είναι σαν να βρισκόμαστε διαρκώς μέσα σε έναν φαύλο κύκλο, κυνηγώντας την ουρά μας. Κάπως έτσι άρχισα να δουλεύω επάνω σε αυτή την ιδέα, συνεργαζόμενη και με άλλους ειδικούς, έως ότου ολοκληρωθεί και τελειοποιηθεί κάθε άσκηση», αναφέρει και προσθέτει: «Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι ένα παιδί ηρεμεί και η διάθεσή του βελτιώνεται σημαντικά απλώς και μόνο με το να παρακολουθεί έναν σκύλο. Γενικά ένα παιδί γίνεται πιο συνεργάσιμο και αφομοιώνει γρηγορότερα μέσα από αυτήν τη διαδικασία. Σκεφτείτε πόσα μπορεί να κερδίσει παίζοντας δημιουργικά μαζί του».

Η όλη ιδέα βασίζεται στη στενή επαφή των παιδιών με τους τετράποδους “φύλακες” τους. Οι μαθητές μέσα από ειδικά παιχνίδια με τον σκύλο μαθαίνουν “σταδιακά να συμπεριφέρονται ισορροπημένα, με σεβασμό και ευγένεια, καθώς και να ελέγχουν την παρορμητικότητά τους και να έχουν υπομονή”, σχολιάζει η κ. Δαουτοπούλου.

«Επίσης, μαθαίνουν να είναι υπεύθυνα, να λαμβάνουν αποφάσεις και να τις υλοποιούν, να αποκτούν ενσυναίσθηση, κατανόηση και αγάπη για τον διπλανό τους, να νιώθουν ασφαλή και να επικοινωνούν σωστά με ανθρώπους και ζώα», τονίζει ακόμη.

Ο “δάσκαλος” σε όλο αυτό είναι ο Ιγκόρ. Τι εστί Ιγκόρ; Ένας πανέμορφος ημίαιμος, καναδέζικο λυκόσκυλο, που κάνει τα παιδιά να τον προσέχουν καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος, συνολικής διάρκειας μίας ώρας.

Σύμφωνα με την ίδια, «οποιοδήποτε σκυλί οποιασδήποτε ράτσας, που έχει κάποια συγκεκριμένα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά -ιδίως όταν έχουμε να κάνουμε με παιδιά-, μπορεί να γίνει σκύλος θεραπείας εφόσον λάβει εκπαίδευση αυστηρών κριτηρίων».

«Μια σχολική τάξη είναι σαν μια μικρή κοινωνία. Πολλές φορές τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται είτε σε ατομικό είτε σε συλλογικό επίπεδο. Από έναν σκύλο θεραπείας, που δεν μπορεί να κρίνει ή να μαλώσει, τα παιδιά δεν θα δεχτούν ποτέ απόρριψη, ακόμη και εάν κάνουν λάθος. Με αυτό τον τρόπο “ξεκλειδώνουν” και μπορούν πιο εύκολα και διασκεδαστικά να δουλέψουν επάνω σε θέματα συμπεριφοράς», καταλήγει.

Ήδη, γονείς έχουν δει τα πρώτα ορατά αποτελέσματα, καθώς βλέπουν τα παιδιά τους να ξεκλειδώνονται και να μαθαίνουννα αντιδρούν στη βία αποκτώντας ενσυναίσθηση.

Πηγή: Εφημερίδα Έθνος

Φωτό: Θάλεια Γαλανοπούλου