Δράση: Η σπασμένη «γραμμή του δημότη» και η διοίκηση Μανιατογιάννη
Επισημάνσεις της ΔΡΑΣΗΣ με αφορμή τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού
Την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019 διεξήχθη η 22η Τακτική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου των Βριλησσίων, με θέμα, μεταξύ άλλων, την (6η) Αναμόρφωση του Προϋπολογισμού και του Τεχνικού Προγράμματος. Πρόκειται για μια διαδικασία, κατά την οποία, ανά κάποια χρονικά διαστήματα, προσαρμόζεται ο προϋπολογισμός του Δήμου στα πραγματικά δεδομένα, όπως αυτά διαμορφώνονται κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Τρεις ενδιαφέρουσες επισημάνσεις προέκυψαν, χαρακτηριστικές του τρόπου που πολιτεύεται η δημοτική αρχή:
Επισήμανση πρώτη: Πόσο «πράσινος» είναι ο Δήμος Βριλησσίων;
Στην αναμόρφωση των εξόδων περιλαμβάνονται υπηρεσίες που προφανώς δεν είχαν προβλεφθεί, αλλά προέκυψαν, με στόχο την αύξηση της ανακύκλωσης στον Δήμο μας, το «δυνατό χαρτί» της διοίκησης, που κατά την προεκλογική περίοδο της απέφερε σωρεία βραβείων.
(βλ. «ΔΡΑΣΗ», Φάκελος «Ανακύκλωση στα Βριλήσσια», ΜΕΡΟΣ 2ο, ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ, 1-8-2018. http://www.drasivrilissia.gr/themata/parousiash.aspx?sxID=3453).
Πρόκειται για απευθείας αναθέσεις όπως, «Βιωματικά εργαστήρια για περιβαλλοντική εκπαίδευση σε μαθητές» 10.000€, «Υλοποίηση πιλοτικού προγράμματος συστημάτων ελέγχου στην περιβαλλοντική διαχείρισης φυσικών πόρων μέσω εφαρμογής κινητής τηλεφωνίας στον Δήμο Βριλησσίων» 24.800€, «Υπηρεσίες ενημέρωσης δημοτικών πρακτικών βιώσιμης διαχείρισης περιβάλλοντοςΥπηρεσίες ευαισθητοποίησης αειφόρου διαχείρισης» 12.400€, «Υπηρεσίες παροχής συμβουλών προς τους πολίτες και τους φορείς του Δήμου για τη συνοικιακή κομποστοποίηση» 7.000€, «Παροχή υπηρεσίας για την βελτιστοποίηση των διαδρομών αποκομιδής των απορριμματοφόρων» 4.960€.
Εκ του αποτελέσματος οι υπηρεσίες αυτές δεν φαίνεται να βοήθησαν τον Δήμο Βριλησσίων να βελτιώσει ιδιαίτερα τις πολυδιαφημισμένες επιδόσεις του: Όπως προκύπτει από την εισφορά που πλέον καλείται να καταβάλει ο Δήμος υπέρ των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔ-ΣΑ), δηλαδή για τα σκουπίδια μας που καταλήγουν στη Φυλή, αυτή αναπροσαρμόζεται από τα επίπεδα των 342.556€ του προϋπολογισμού του 2019, στα 434.007,61€. «Αστοχία» πρόβλεψης κατά 91.451,61€.
Ας σταθούμε λίγο εδώ.
Θα περίμενε κανείς από μια δημοτική αρχή, να έχει ορίσει π.χ. τους δημοτικούς υπαλλήλους και την αρμόδια υπηρεσία που θα ευθύνονται για τον σχεδιασμό και για την παρακολούθηση της πορείας της ανακύκλωσης στον Δήμο μας. Μια υπηρεσία που θα θέτει μετρήσιμους στόχους, έχοντας μια αρχική εικόνα της κατάστασης που επικρατεί και που θα αξιολογεί την απόδοση των παρεμβάσεών της.
Θα περίμενε κανείς επίσης, αυτή η υπηρεσία να καταγράφει εμπειρίες, δυσκολίες, τα νέα δεδομένα στο προάστιο, να παρακολουθεί π.χ. μια στοχευμένη παρέμβαση στα νοικοκυριά μιας δημοτικής ενότητας που έχει χαμηλή ανταπόκριση στην ανακύκλωση, να την αξιολογεί, να επανασχεδιάζει και να συνεχίζει. Και να ΚΟΙΝΟΠΟΙΕΊ αποτελέσματα. Δημόσια. Στο φως. Αυτό σημαίνει Δήμος με κεντρικό ρόλο στο σχεδιασμό και την παρακολούθηση μιας διαδικασίας, ανεξάρτητα από τις εξωτερικές συνεργασίες του. Διότι αυτός γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις ιδιαιτερότητες της περιοχής του.
Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στο παρουσιάζω και παράγω έργο. Ανάμεσα στο «έχω αποτελέσματα» και στο «διαφημίζω» αποτελέσματα. Η διαφορά μεταξύ μιας σούπας οραμάτων και του πραγματικού σχεδιασμού.
(Επίκαιρο δείγμα η χρόνια αποφυγή λήψης αποφάσεων από τις διοικήσεις, πρώην και νυν, για τις ανάγκες της αρμόδιας υπηρεσίας καθαριότητας σε ότι αφορά τη στάθμευση απορριμματοφόρων).
Επισήμανση δεύτερη: Προστατεύει τον δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών της η δημοτική αρχή;
Κατά σύμπτωση, λίγο πριν συζητηθεί η 6η αναμόρφωση του προϋπολογισμού, κατατέθηκε προς το δημοτικό συμβούλιο ψήφισμα του Συλλόγου Εργαζομένων του Δήμου, το οποίο καλούσε τους αιρετούς να καταδικάσουν το άρθρο 179 της τροπολογίας που κατέθεσε η κυβέρνηση της Ν.Δ. για τη διευκόλυνση της ανάθεσης δημοτικών υπηρεσιών σε ιδιώτες (καθαριότητα). Ο Δήμαρχος υπερασπίστηκε ένθερμα τη θέση των εργαζομένων, δηλώνοντας ότι κατεύθυνση της διοίκησης παραμένει η αποφυγή της ιδιωτικοποίησης των δημοτικών υπηρεσιών…
Είναι σημαντικό να κατανοηθεί εξαρχής, ότι η επιλογή στήριξης του δημόσιου χαρακτήρα των δημοτικών υπηρεσιών δεν γίνεται για ιδεολογικούς λόγους, όπως κάποιοι νομίζουν, αλλά γιατί έτσι εξασφαλίζεται καλύτερα η ποιότητα ζωής των κατοίκων. Ελπίζοντας ότι αυτό θα αποδειχθεί στη συνέχεια, επιστρέφουμε στην αναμόρφωση του προϋπολογισμού, όπου τα νούμερα και οι αριθμοί δείχνουν ότι τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά από ότι δηλώνει ο δήμαρχος, ανεξάρτητα και από την οπτική που υιοθετεί κανείς στο συγκεκριμένο θέμα.
Δεν θέτουμε το ζήτημα του εκσυγχρονισμού του οδοφωτισμού της πόλης που ήδη ανατέθηκε σε ιδιώτες, ενώ θα μπορούσε να το συντονίσει ο Δήμος. Θα αγνοήσουμε και τις διάσπαρτες δαπάνες που δίνονται «έξω», για κάθε τι, από υπολογιστές, λειτουργικά προγράμματα, εκπαιδεύσεις, λογιστικές εργασίες, που δύσκολα αποτιμώνται σε ότι αφορά την αποδοτικότητα ή την αναγκαιότητά τους. Θα προσπεράσουμε και κάποιους «κωδικούς εξόδων» της 6ης αναμόρφωσης που δείχνουν ότι το 2019 δαπανήθηκαν π.χ. σε «Υπηρεσία αποκατάστασης φρεατίων υδροσυλλογής» 25.000€, για «Καθαρισμό φρεατίων υδροσυλλογής ομβρίων υδάτων» 34.600€, για «Υπηρεσίες αποψίλωσης εντός και πέριξ των φρεατίων ύδρευσης» 5.000€, για «αποχλώαση αλσών και ρεμάτων για λόγους πυρασφάλειας» 14.880€, για «καθαρισμό graffiti σε κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους του Δήμου»5.000€, μέχρι και σε «Υπηρεσία εξολόθρευσης καμπιών» 2.920€!
(Θα αντιτείνει κανείς στο παράδειγμά μας, ότι ίσως το κόστος αγοράς εξοπλισμού μηχανημάτων ή ο πρόσθετος αριθμός υπαλλήλων που απαιτούνται για τον περιοδικό καθαρισμό των φρεατίων, είναι επιλογή αντιοικονομική. Ωστόσο, ούτε εδώ είναι σαφές εάν έχει προηγηθεί οικονομοτεχνική μελέτη, (είναι και οι έκτακτοι καθαρισμοί στη διάρκεια νεροποντής). Δεν γνωρίζουμε επίσης, αν έχει αναζητηθεί η δυνατότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης εξοπλισμού σε συνεργασία με όμορους Δήμους. Τέλος, τίθεται ένα άλλο, πολύ σημαντικό ζήτημα: Ποιος ελέγχει αυτές τις εργασίες; Ποιος πιστοποιεί ότι καθαρίστηκαν π.χ. 500 ή 800 φρεάτια, με βάση τα οποία κοστολογήθηκε το έργο;)
Αλλά είναι και κάτι που δεν μπορούμε να προσπεράσουμε. Διότι όταν κάποιος αναθέτει σε ιδιώτες ακόμη και τις υπηρεσίες τηλεφωνικού κέντρου, τότε μάλλον δεν νοιάζεται πολύ για τις δικές του υπηρεσίες…
Επισήμανση τρίτη: Ποιος γνωρίζει την «γραμμή δημότη»;
Στην 6η αναμόρφωση περιλαμβάνεται μια εμβληματική ανάθεση (κωδικός 00.6142.08), που φέρει τον τίτλο «Διαχείριση εισερχομένων κλήσεων – γραμμή δημότη», στην οποία εγγράφεται το ποσό των 19.840€. Υπενθυμίζουμε ότι όταν αναφερόμαστε σε αναμόρφωση του προϋπολογισμού εννοούμε κάτι που προέκυψε εκτάκτως, ως έξοδο ή έσοδο, και δεν είχε προβλεφθεί. Εν προκειμένω προέκυψε η «γραμμή δημότη».
Βλέποντας τον ανάλογο κωδικό, ρωτήσαμε στο δημοτικό συμβούλιο τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Οικονομικών, «τι αφορά η γραμμή δημότη;» «Είναι μια τηλεφωνική υπηρεσία για να εξυπηρετούνται οι δημότες μετά τις 4.00 το μεσημέρι και τη λήξη του ωραρίου των εργαζομένων του Δήμου», μας απάντησε…
Γιατί άραγε ο Δήμος δεν έχει ενημερώσει τους δημότες του για μια τόσο χρήσιμη υπηρεσία, 5 μήνες μετά τη λειτουργία της; Μάλιστα μια διοίκηση που διακρίνεται για την επικοινωνιακή προβολή του έργου της και για τις συνεχείς ανακοινώσεις του γραφείου Τύπου που διαθέτει; Γιατί στην ιστοσελίδα του Δήμου, πλην της γραμμής για βλάβες του δικτύου ύδρευσης δεν αναφέρεται καμία άλλη γραμμή επικοινωνίας εκτός ωραρίου γραφείων; Γιατί όποιον δημοτικό σύμβουλο ρωτήσαμε αγνοούσε το θέμα; Γιατί και οι δημοτικοί υπάλληλοι που συναντήσαμε δεν γνώριζαν, παρόλο που η σύμβαση συνεργασίας μεταξύ ιδιώτη και Δήμου προβλέπει υπαλλήλους συντονιστές; Γιατί εμείς όποτε καλέσαμε εκτός ωραρίου αυτήν τη γραμμή δεν λειτουργούσε;
Αναζητήσαμε στη διαύγεια την απόφαση του δημάρχου: Απευθείας ανάθεση της παροχής υπηρεσίας «Διαχείριση εισερχομένων κλήσεων- γραμμή δημότη» (CPV:64214200-1). Εκεί αναφέρεται ότι «η σκοπιμότητα και οι ανάγκες του Δήμου που επιβάλλουν την υλοποίηση της εν λόγω παροχής υπηρεσίας περιγράφονται αναλυτικά στην υπ’ αριθ. 74/2019 μελέτη της Δ/νσης Διοικητικών & Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δήμου». Αναρωτηθήκαμε γιατί ο Δήμος κατέφυγε σ’ αυτή την επιλογή και τι ακριβώς προσδοκούσε και ζητήσαμε ΕΓΓΡΑΦΩΣ (αρ.πρ. 17884, 30-10-2019), να μας χορηγηθεί η υπ. αρ. μελέτη 74/2019!
20 ημέρες μετά, κανείς δεν έχει απαντήσει στο αίτημά μας. Για ένα θέμα 5 λεπτών, που δεν απαιτεί καμιά επεξεργασία, παρά μόνο την ανάσυρση μιας πρόσφατης μελέτης σε ηλεκτρονική μορφή από τα αρχεία του Δήμου. 20 ημέρες μετά, κανένα στέλεχος της διοίκησης δεν σκέφθηκε να μας ενημερώσει έστω «ανεπίσημα», συναδελφικά…
Απευθυνθήκαμε στη συνέχεια στην αρμόδια Διεύθυνση Διοικητικών και Κοινωνικών Υπηρεσιών. Στις υπηρεσίες του Δήμου δηλαδή, όχι στο πρωτόκολλο που αποστέλλεται στους αιρετούς αντιδημάρχους. Μια ώρα μετά, χωρίς καμιά δυσκολία ή δισταγμό, η μελέτη βρίσκονταν στο ηλεκτρονικό μας γραμματοκιβώτιο, απλά και ανθρώπινα, όπως πρέπει…
Τι προβλέπεται λοιπόν στη μελέτη για την γραμμή του δημότη;
«Η παροχή της υπηρεσίας κρίνεται απαραίτητη διότι ο Δήμος δεν διαθέτει εξελιγμένες υπηρεσίες στον εν λόγω τομέα εξυπηρέτησης του κοινού. Λόγω των αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών, της αδυναμίας επαρκούς στελέχωσης λόγω της έλλειψης προσωπικού για κάλυψη του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας της γραμμής δημότη και της έλλειψης τεχνογνωσίας, υπάρχει σημαντικό έλλειμα στον τομέα της διαχείρισης των αιτημάτων των δημοτών… Κατά συνέπεια η εργασία θα πρέπει να ανατεθεί σε τρίτο, εξωτερικό συνεργάτη με ανάλογη εμπειρία που θα διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό, μέσω δημόσιας σύμβασης για την εκτέλεση της συγκεκριμένης υπηρεσίας». (το μπλα – μπλα αιτιολόγησης όλων των εξωτερικών αναθέσεων, ο Δήμος ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ!)
«Σκοπός της εν λόγω υπηρεσίας είναι η αποτελεσματική διεκπεραίωση και επικοινωνία των αιτημάτων των πολιτών καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και για όλες τις ημέρες της εβδομάδας αδιάλειπτα, ώστε να καταγράφονται και να προωθούνται όλα τα αιτήματα». Επομένως, όχι μόνο μετά από τις 4.00 το απόγευμα όπως ισχυρίστηκε στο Δ.Σ. ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, αλλά ΑΚΟΜΗ και τις εργάσιμες ώρες, την διαχείριση των κλήσεων δεν αναλαμβάνουν οι υπηρεσίες του δήμου αλλά ο εξωτερικός «συνεργάτης» τους.
Στη σύμβαση περιγράφεται αναλυτικά και η κοστολόγηση των υπηρεσιών, από την οποία προκύπτουν πρόσθετα ερωτήματα:
• Υπηρεσία εξυπηρέτησης του δημότη: Αμοιβή ανά μήνα 666,65€ Χ 6 μήνες = 39999,90€
• Ενημέρωση των εισερχομένων κλήσεων online & με email στον Δήμο Βριλησσίων: Αμοιβή ανά μήνα 10000€ Χ 6 μήνες = 6000€
• Επέκταση λειτουργίας γραμμής σε Σάββατα και αργίες (πλην Κυριακών): Αμοιβή ανά μήνα 333,33€ Χ 6 μήνες = 1999,98€ (8.30 – 21.00 καθημερινά, Σάββατο 8.30 – 17.00)
• Υπηρεσία Αναλυτικής καταγραφής και δημιουργίας βάσης στατιστικών για την ετήσια μελέτη του Δήμου: Αμοιβή ανά μήνα 333,33€ Χ 6 μήνες = 1999,98€
• Ειδική κατηγοριοποίηση των αιτημάτων και συντονισμός των αντίστοιχων τμημάτων. Ενημέρωση των πολιτών για την πορεία των αιτημάτων τους: Αμοιβή ανά μήνα 200€ Χ 6 μήνες = 1200€.
(«μετά την καταγραφή των αιτημάτων, ο ανάδοχος θα προβαίνει και σε ενδιάμεσες παρεμβάσεις προς τους υπευθύνους των τμημάτων ή ενημέρωσης από το call center ώστε να επιταχυνθεί η προσπάθεια εξυπηρέτησης των δημοτών, Αυτό σημαίνει ότι οι επικεφαλής των βαρδιών υπηρεσίας διαχείρισης κλήσεων θα προσπαθούν να συντονίζουν τους αρμοδίους του Δήμου…»
• Στατιστικοποίηση αποτελεσμάτων και συμβουλευτική για προετοιμασία προϋπολογισμού έργων αντίστοιχα με τα αιτήματα των πολιτών. Αμοιβή ανά μήνα 133,33€ Χ 6 μήνες = 799,98€.
(«οι επικεφαλής από την υπηρεσία διαχείρισης θα είναι επίσης επιφορτισμένοι με το έργο της στατιστικοποίησης των ετήσιων αποτελεσμάτων (άρα πάμε για ανανέωση της σύμβασης το 2020), καθώς η πληροφόρηση που θα έχει καταχωρηθεί μπορεί να βοηθήσει τα στελέχη του Δήμου να καταλήξουν σε πολύ σημαντικά αποτελέσματα για τον προγραμματισμό ενεργειών της επόμενης χρονιάς … ώστε με αυτόν τον αντικειμενικό τρόπο να μπορεί να βοηθηθεί άμεσα η δημοτική αρχή και να καταλήξει σε συμπεράσματα που θα βοηθήσουν στη σύνταξη του προϋπολογισμού έχοντας τα αντίστοιχα στατιστικά». (!)
Ας ανακεφαλαιώσουμε.
Έχουμε έναν δήμο που δαπανά 20.000 ευρώ ανά εξάμηνο για μια τηλεφωνική γραμμή που λειτουργεί καθημερινά από τις 8.30 το πρωί μέχρι τις 9.00 το βράδυ και τα Σάββατα. Τα αιτήματα καταγράφονται, προωθούνται, παρακολουθείται η πορεία τους και τελικά στατιστικοποιούνται για να ληφθούν υπ’ όψη κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού!
Όποιος πιστεύει ότι αυτά υλοποιούνται σήμερα στον δήμο Βριλησσίων, ας επιχειρήσει να τα επιβεβαιώσει ο ίδιος. Εμείς δεν είμαστε ντεντέκτιβς αλλά δημοτικοί σύμβουλοι.
Υποθέσεις: Τι μπορεί να συμβαίνει;
Είναι σύνηθες στην αυτοδιοίκηση οι copy-paste μελέτες σκοπιμότητας που μέσω των εταιρειών που τις αναλαμβάνουν, μεταφέρονται από Δήμο σε Δήμο. Ελάχιστοι δημοτικοί παράγοντες προετοιμάζονται και σχεδιάζουν με βάση τις πραγματικές ανάγκες της υπηρεσίας τους.
Δεύτερον: Το 2019 δεν ήταν μια οποιαδήποτε δημοτική χρονιά. Ήταν εκλογική χρονιά. Και σε μια εκλογική μάχη, οι εξειδικευμένες τηλεφωνικές υπηρεσίες είναι πολύτιμο εργαλείο για κάθε υποψήφιο…
Τρίτον: Έστω ότι η προαναφερόμενη σύμβαση υλοποιείται στο ακέραιο. Ποιος διαχειρίζεται το πληροφοριακό υλικό που προκύπτει; Ποιος ενημερώνεται γι’ αυτό; Το δημοτικό συμβούλιο; Οι διοικητικές υπηρεσίες; Μήπως αποκλειστικά το γραφείο δημάρχου;
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Έχουμε επισημάνει το αντιδημοκρατικό αδιέξοδο στο οποίο οδηγούνται, (ιδίως σε περίπτωση δεύτερης θητείας), οι διοικήσεις «εκλογικού σκοπού», όπως διαχρονικά αυτές των Βριλησσίων. Όπου τα κομματικά γραφεία κατασκευάζουν συνδυασμούς για να κερδίσουν τους «κακούς» της άλλης πλευράς, για να εξελιχθούν σε ομάδες νομής και διατήρησης της εξουσίας, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να παρουσιάσουν και κάποιο έργο, «έργο για το έργο» δηλαδή, όχι απαραίτητα επ’ ωφελεία των δημοτών και της πόλης.
Αυτές οι διοικήσεις – μικροκαθεστώτα, λειτουργούν με μόνο κριτήριο την μακροημέρευσή τους στην εξουσία, συντηρούν τον φαύλο κύκλο του συστημισμού και τον έλεγχο του πολιτικού συστήματος στην αυτοδιοίκηση, στενεύοντας τον δημόσιο χώρο και απωθώντας όσους άλλους θα ήθελαν να ασχοληθούν δημιουργικά με τα δημοτικά. Αυτές οι διοικήσεις αντιμετωπίζουν την αντιπολίτευση ως αγγαρεία λίγων ωρών που θα υποστούν στα Δημοτικά Συμβούλια…
Αυτές οι διοικήσεις, όταν υπάρχουν ζόρια, τα κρύβουν κάτω από το χαλί, μέχρι να φτάσουν στο απροχώρητο για να μοιραστούν τις ευθύνες τους με τους άλλους. Και «οραματίζονται» μεγάλα έργα (ΣΒΑΚ) και αγορές οικοπέδων για να μείνει το όνομα τους στην ιστορία, όταν δεν μπορούν να διευθετήσουν προβλήματα μικρής εμβέλειας. (οδός Αργυρόκαστρου, ατυχήματα σε διασταυρώσεις κλπ).
Αυτές οι διοικήσεις εμφανίζονται υπέρ του δημόσιου τομέα αλλά στην πράξη στρέφονται με αναθέσεις στον ιδιωτικό. Και μιλούν για συμμετοχή ενώ ακόμη δεν έχουν συστήσει την Επιτροπή Διαβούλευσης, η οποία ουδέποτε λειτούργησε επί των ημερών τους!
Έχουν αυτά καμιά σχέση με τον δροσερό αέρα της συμμετοχής στο γίγνεσθαι ενός τόπου; Έχουν σχέση με την χαρά της δημιουργίας, της συλλογικότητας, της κοινωνικότητας, της προσφοράς, της ανάληψης ευθύνης για ένα καλύτερο μέλλον;
Έχουν σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της Πόλης;
Για την Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΟΛΗ
Γιάννης Τσούτσιας
Μαρίνα Παπαχριστοδούλου
Ρήγας Κωνσταντινίδης
Δημοτικοί Σύμβουλοι του Δήμου Βριλησσίων