News Ticker

Αύριο ανοίγουν οι προσφορές για την Γραμμή 4 του Μετρό!

Την Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020 είναι η μεγάλη ημέρα για την Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σύμφωνα με πληροφορίες, 38 μήνες μετά την έναρξη του διαγωνισμού (ήταν 10 Αυγούστου 2017) το μεσημέρι στις 12, θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που διεκδικούν το χρυσό συμβόλαιο.

Από τη μία πλευρά έχουμε την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Ansaldo- Hitachi και από την άλλη την ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom Transport. Όπως τα έφερε η τύχη, όποια κοινοπραξία και να αναλάβει το έργο έχει ήδη συμμετοχή στα δύο μεγάλα υπό κατσκευή έργα Μετρό της χώρας. Η ΑΚΤΩΡ με την Ansaldo-Hitachi είναι η ανάδοχο των έργων για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ η ΑΒΑΞ με την Ghella και την Alstom είναι το ανάδοχο σχήμα για την επέκταση της γραμμής 3 στον Πειραιά.

Η διαδικασία μέχρι τις υπογραφές

Η διαδικασία όπως μαθαίνει το ypodomes.com, έχει μπροστά της πολλά στάδια για να ολοκληρωθεί. Τη Δευτέρα στις 2 το μεσημέρι, στα γραφεία της Αττικό Μετρό θα παρουσιαστούν, η Επιτροπή του διαγωνισμού, και από ένας μόνο εκπρόσωπος των δύο “μονομάχων”. Θα ανοιχθεί ο φάκελος των οικονομικών προσφορών και θα γίνει γνωστός ο μειοδότης. Αυτός δηλαδή που έχει δώσει την μεγαλύτερη έκπτωση για να αναλάβει το έργο.

Στη συνέχεια η επιτροπή θα πρέπει να συντάξει το πρακτικό του διαγωνισμού και να κατακυρωθεί από το Δ.Σ. της Αττικό Μετρό, δίνοντας οντότητα στην αναδοχή του έργου. Θα υπάρξει σύμφωνα με τον νόμο, μία δεκαήμερη περίοδος στην οποία μπορούν να κατατεθούν ενστάσεις. Περνώντας αυτό το διάστημα, θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος στον οποίο θα ζητηθούν τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά για την ανάληψη πλέον του έργου. Η σύμβαση κατασκευής θα φύγει για το Ελεγκτικό Συνέδριο και προτελευταίο βήμα είναι η αποστολή της στη Βουλή όπου θα γίνει και η πανηγυρική της παρουσίαση (είθισται για όλα τα χαρακτηριζόμενα ως “μεγάλα έργα”). Η μεγάλη ημέρα, θα είναι η ημέρα υπογραφής του έργου, μεταξύ της Αττικό Μετρό και του ανάδοχου σχήματος.

Το κατασκευαστικό θρίλερ κατά κάποιους ακόμα δεν έχει φτάσει στο τέλος του. Πέρα από το δεκαήμερο που μπορεί ο “χαμένος” να καταθέσει ένσταση, μπορεί να πράξει το ίδιο και στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με καλά διαβασμένες πηγές, το μόνο που μπορεί να συμβεί, είναι μία μικρή (σε σχέση με το συνολικό διάστημα που έχει διαρκέσει ο διαγωνισμός) καθυστέρηση. Οι πιθανότητες πάντως που δίδονται είναι λίγες για τη συνέχιση των νομικών εμπλοκών.

Μία νέα γραμμή για την Αθήνα

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα είναι η νεότερη του δικτύου. Το 1869 η πρωτεύουσα απέκτησε την πρώτη της γραμμή μεταξύ Αθήνας και Πειραιά και κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα επεκτάθηκε προς τα βόρεια της πόλης. Την αυγή του 21ου αιώνα, το 2000 προστέθηκαν ακόμα δύο γραμμές που σήμερα έχουν επεκταθεί σημαντικά. Η νέα γραμμή του Μετρό, η “πορτοκαλί” γραμμή 4 σύμφωνα με εκτιμήσεις στην καλύτερη των περιπτώσεων θα λειτουργήσει το 2030, με πολλούς όμως αστερίσκους.

Πριν ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι πρόδρομες, σύμβαση που επίσης οδεύει προς υπογραφή με ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ. Σε διάστημα 30 μηνών θα πρέπει να παραδώσει έτοιμους τους εργοταξιακούς χώρους, απαλλαγμένους από απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές και μετακίνηση ΟΚΩ. Η κύρια σύμβαση για την γραμμή 4 έχει αρχική διάρκεια 96 μήνες.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι κανένα έργο Μετρό, εκτός από τα ολυμπιακά έργα, δεν έχει λειτουργήσει βάσει του αρχικού του χρονοδιαγράμματος με τις καθυστερήσεις να κυμαίνονται από 3 χρόνια μέχρι και 5 ή και παραπάνω. Σε αυτό δεν υπολογίζεται το Μετρό Θεσσαλονίκης που είναι ούτως ή άλλως ένα κατασκευαστικό case study.

Η νέα γραμμή θα καλύψει πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπως το Γαλάτσι, η Κυψέλη, του Γκύζη, τα Εξάρχεια, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή. Στην τελική της μορφή, η γραμμή θα έχει μήκος 30χλμ και 35 σταθμούς. Επόμενη προτεραιότητα είναι η επέκταση της γραμμής 4 μέχρι το Μαρούσι (μέσω της Λ.Κηφισίας) και την Εθνική οδό στη Λυκόβρυση.

Νίκος Καραγιάννης

Πηγή: ypodomes.com