Σ. Ρούσσος: Ναι στην απλή αναλογική χωρίς δημάρχους-ομήρους της μειοψηφίας
Θετικός στο ενδεχόμενο καθιέρωσης της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές εμφανίζεται ο δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος, σε συνέντευξή του στο Πρακτορείο ΟΤΑ, καθώς, όπως σημειώνει, «επιτρέπει την αποτύπωση των πραγματικών συσχετισμών της τοπικής κοινωνίας στο δημοτικό συμβούλιο».
Επισημαίνει, ωστόσο, τον κίνδυνο το συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα να μετατρέψει τον δήμαρχο σε «όμηρο» της αντιπολίτευσης και οι αποφάσεις της διοίκησης «να μπλοκάρονται για μικροπολιτικούς λόγους». Για να αποφευχθεί αυτό, προτείνει την αναπροσαρμογή των αρμοδιοτήτων του δημάρχου, των αντιδημάρχων και της εκτελεστικής επιτροπής του δήμου, σε σχέση με τις αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου.
Καθώς βρισκόμαστε στο μέσον της δημοτικής περιόδου, ο κ. Ρούσσος κάνει εκτενή αναφορά στις σημαντικότερες ενέργειες της διοίκησής του, με αιχμή την απόκτηση μεγάλων ακινήτων προς αξιοποίηση από τον δήμο, ενώ αναφέρεται επιγραμματικά στα βασικότερα έργα που αναμένεται να υλοποιηθούν στα επόμενα 2,5 χρόνια της θητείας του.
Δεν παραλείπει, τέλος, να κάνει έναν πρώτο απολογισμό για δύο δράσεις, οι οποίες πανελλαδικά υλοποιούνται μόνο στο Χαλάνδρι: α) το πρωτοποριακό πρόγραμμα waste4think, μέσω του οποίου οικιακά βιοαπόβλητα μετατρέπονται σε καύσιμα και β) του συμμετοχικού προϋπολογισμού, ενός άτυπου θεσμού που παρέχει τη δυνατότητα στους δημότες να αποφασίζουν οι ίδιοι πού θα κατευθυνθεί μέρος των χρημάτων που προορίζονται για τη γειτονιά τους.
Η συνέντευξη είναι η ακόλουθη:
Ερ: Βρισκόμαστε στα μισά της δημοτικής περιόδου. Ποιες είναι οι σημαντικότερες παρεμβάσεις που προωθήσατε τα πρώτα 2,5 χρόνια της θητείας σας;
Απ. Παραλάβαμε έναν δήμο με σημαντικές εκκρεμότητες σε όλα τα μεγάλα θέματα της υποδομής και θεωρώ ότι σε αυτή τη μισή θητεία έχουν γίνει όλες οι ενέργειες ώστε να αρθούν αυτές οι εκκρεμότητες. Αποκτήσαμε σημαντικά ακίνητα στα οποία μπορούν να στεγαστούν στο μέλλον οι βασικές υποδομές του δήμου. Αναφέρομαι επιγραμματικά στα 30 στρέμματα του Νομισματοκοπείου, τα οποία ήρθαν για 40 χρόνια στην δικαιοδοσία του δήμου και θα δημιουργηθεί ένας πνεύμονας πρασίνου και αθλητισμού. Στην αγορά του κτιρίου Nobel, ενός μεγάλου ακινήτου 3.500 τμ, που θα δώσει επιτέλους τη δυνατότητα το Χαλάνδρι να αποκτήσει έναν κλειστό χώρο πολιτισμού, προκειμένου να στεγάσει την πνευματική δημιουργία των ανθρώπων της πόλης. Αποκτήσαμε επίσης δύο ακίνητα, μέσω της πλειοδοτικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ σε μία εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή. Το ένα θα μας δώσει τη δυνατότητα να ενοποιήσουμε το σκεπαστό της Αττικής Οδού με τον χώρο του αθλητικού κέντρου, φτιάχνοντας ένα μεγάλο αθλητικό πυρήνα κοντά σε δύο σταθμούς του μετρό στα βόρεια της πόλης. Στο άλλο, που έχει έκταση 6,5 στρέμματα, θα στεγαστούν οι υπηρεσίες καθαριότητας και θα υλοποιήσουμε το πρόγραμμα τοπικής διαχείρισης απορριμμάτων. Ταυτόχρονα, αποκτήσαμε για 15 χρόνια το διατηρητέο Ζερβού, ένα παλαιό σαπωνοποιείο, όπου και εκεί θα γίνει ένα πολιτιστικό κέντρο συνδυασμένο με μια συνολική ανάπλαση της περιοχής του Συνοικισμού. Ο δήμος απέκτησε επίσης για 15 χρόνια τη χρήση του κλειστού γυμναστηρίου Παπαδάκη, στο Κάτω Χαλάνδρι, λύνοντας μια εκκρεμότητα πάρα πολλών ετών, που δεν μας έδινε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε ουσιαστικές παρεμβάσεις στον αθλητικό χώρο. Ταυτόχρονα, έγιναν μεγάλες παρεμβάσεις στον τομέα της καθαριότητας, με την ανανέωση των κάδων και του μηχανολογικού εξοπλισμού, αλλά και την ενίσχυση κατά 100% του προσωπικού, κάτι που βοήθησε στην αλλαγή της εικόνας στην πόλη. Καταστρώθηκε ένα τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, στην ανακύκλωση και στην κομποστοποίηση και έχουμε ήδη τα πρώτα αποτελέσματα σχετικά με τη μείωση του όγκου των σύμμεικτων, κατά σχεδόν 5 εκατ. κιλά και την ταυτόχρονη αύξηση του όγκου των ανακυκλώσιμων. Έχουμε κάνει επίσης σημαντικές παρεμβάσεις στο επίπεδο της αναβάθμισης της κοινωνικής πολιτικής και της συνεισφοράς στους πιο αδύναμους συμπολίτες. Χωρίς να βάλουμε σε κίνδυνο την καλή οικονομική κατάσταση του δήμου, έχουμε προχωρήσει σε γενναία μείωση των δημοτικών τελών για όλες τις κατηγορίες του πληθυσμού και ιδιαίτερα για τους μικρούς επαγγελματίες της πόλης.
Ταυτόχρονα με τα παραπάνω στα πρώτα 2,5 χρόνια ανακατασκευάστηκαν και αδειοδοτήθηκαν 26 από τις 28 παιδικές χαρές, έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε σχολεία, κοινόχρηστους, αθλητικούς χώρους και στο δημοτικό κοιμητήριο, ενώ τερματίστηκε το περίεργο καθεστώς που επικρατούσε στην εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του δήμου. Καταγγέλθηκαν ή δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις εκμετάλλευσης στο πάρκινγκ και σε δύο κοινόχρηστους χώρους, διεκδικούνται δικαστικά τα απολεσθέντα έσοδα από μη καταβολή τελών και φόρων, έγιναν δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί και αυξήθηκαν εντυπωσιακά τα κέρδη της εταιρίας ακινήτων του δήμου.
Ερ: Για το δεύτερο μισό της περιόδου τι έργα αναμένεται να δρομολογηθούν;
Απ: Δημοπρατήθηκαν και περιμένουμε να ξεκινήσει η κατασκευή πολύ μεγάλων, για το μέγεθος του Χαλανδρίου, έργων, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής: α) η δημιουργία δύο πλατειών στο Πάτημα, μιας περιοχής που ενώ έχει ενταχθεί στο σχέδιο πόλης εδώ και 20 χρόνια, δεν έχει ούτε μία πλατεία, β) το μεγάλο έργο ομβρίων υδάτων, ύψους 5,350 εκατ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει την επόμενη χρονιά, βοηθώντας στην αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής, γ) η ανακατασκευή του ερειπωμένου κληροδοτήματος Σαχάλα, ύψους 700.000 ευρώ και η μετατροπή του σε ΚΑΠΗ, δ) η αξιοποίηση της τεχνολογίας της γεωθερμίας για τη θέρμανση της πισίνας στο κλειστό γυμναστήριο «Νίκος Πέρκιζας». Ταυτόχρονα, έχουμε ήδη στείλει τις προτάσεις μας στο αρμόδιο υπουργείο για την αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού, στοχεύοντας στην προστασία περιοχών αμιγούς κατοικίας, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης, απαγορεύοντας τις επιβλαβείς χρήσεις στο σύνολο σχεδόν του Χαλανδρίου και περιμένουμε τις επόμενες εβδομάδες την ανάρτηση της μελέτης ένταξης του Πεύκου Πολίτη, ώστε να μπει και αυτή η περιοχή στο σχέδιο πόλης μετά από μια εκκρεμότητα σχεδόν 40 ετών.
Ερ: Το τελευταίο διάστημα υλοποιείται στο Χαλάνδρι το waste4think, ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα διαχείρισης απορριμμάτων. Ένας πρώτος απολογισμός…
Απ: Η πρόταση του δήμου εγκρίθηκε ανάμεσα σε 97 προτάσεις που υποβλήθηκαν σε επίπεδο ΕΕ. Το Χαλάνδρι συμμετέχει με άλλες τρεις ευρωπαϊκές πόλεις και με άλλα 18 ιδρύματα και φορείς. Το πρόγραμμα είναι πιλοτικό και θα διαρκέσει 42 μήνες. Στόχος του είναι να αξιοποιήσει τα βιοαπόβλητα, δηλαδή τα προϊόντα της κουζίνας, τα οποία μαζεύονται τρεις φορές την εβδομάδα, αποξηραίνονται και τεμαχίζονται στις εγκαταστάσεις του δήμου. Στη συνέχεια, με τη συνεργασία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, γίνεται προσπάθεια να παραχθούν διάφορες μορφές καυσίμου, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την κίνηση των απορριμματοφόρων. Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα είναι πάρα πολύ ενθαρρυντικά. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 240 νοικοκυριά και συνολικά 1.000 κάτοικοι. Η ανταπόκριση του κόσμου είναι ενθουσιώδης και αυτό μας κάνει αισιόδοξους ότι είναι δυνατή η επέκταση του προγράμματος και να μαζεύουμε περισσότερο υλικό βιοαποικοδομήσιμων, έτσι ώστε να μειωθεί και ο συνολικός όγκος των απορριμμάτων. Επιπλέον, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Ανακύκλωσης, προβλέπεται η πύκνωση των μπλε κάδων σε δύο γειτονιές της πόλης, ενώ από την ίδια εταιρεία παραχωρήθηκε στον δήμο ένα ακόμα απορριμματοφόρο και 900 κάδοι απορριμμάτων. Άμεσα θα υλοποιήσουμε πρόγραμμα για την χωριστή συγκέντρωση του χαρτιού, ώστε να αποφεύγονται οι προσμίξεις με υλικά που το καταστρέφουν στους μπλε κάδους. Για το σκοπό αυτό τοποθετούνται κίτρινοι κάδοι, σε δύο γειτονιές της πόλης. Ένα τέταρτο πρόγραμμα που υλοποιούμε αφορά στην κομποστοποίηση. Ο δήμος έχει ήδη προμηθευτεί 360 κάδους κομποστοποίησης, τους οποίους θα μοιράσει δωρεάν σε εθελοντές, κυρίως σε μονοκατοικίες, έτσι ώστε να δοκιμάσουν από τα δικά τους βιοαποδομήσιμα, να παράγουν το δικό τους κόμποστ. Θεωρούμε ότι η διαχείριση των απορριμμάτων είναι στρατηγικό ζήτημα για τον δήμο Χαλανδρίου. Δεν θέλουμε το βάρος των 40.000 τόνων που παράγει το Χαλάνδρι κάθε χρόνο σε σκουπίδια και άλλων τόσων σε κλαδέματα, να το φορτώσουμε στον ΧΥΤΑ Φυλής ή σε άλλες περιοχές. Θέλουμε να το αξιοποιήσουμε παράγοντας παράλληλα και πλούτο, κάτι που θα αποτελέσει μεγάλη συνεισφορά για την πόλη.
Ερ: Στο πλαίσιο της αναθεώρησης του «Καλλικράτη» προωθείται, μεταξύ άλλων, η ενίσχυση των συμμετοχικών θεσμικών στους ΟΤΑ. Στο Χαλάνδρι τέτοιοι θεσμοί είναι σε πλήρη εξέλιξη, ενώ πρόσφατα εφαρμόσατε και τον λεγόμενο «συμμετοχικό προϋπολογισμό». Περί τίνος πρόκειται;
Απ: Τις δύο προηγούμενες χρονιές έγιναν συνελεύσεις στις γειτονιές της πόλης και λήφθηκαν υπόψη οι προτάσεις των πολιτών στη σύνταξη των προϋπολογισμών και των τεχνικών προγραμμάτων του 2015 και του 2016. Φέτος προχωρήσαμε ένα βήμα παραπάνω. Αν και το θεσμικό πλαίσιο δεν το προβλέπει, εφαρμόζουμε πιλοτικά τον συμμετοχικό προϋπολογισμό, στον Συνοικισμό Χαλανδρίου. Ένα συγκεκριμένο ποσό, το οποίο διαθέτουμε σε αυτή την περιοχή, θα αποφασίσουν οι δημότες με ποια προτεραιότητα και σε ποια έργα θα απορροφηθεί. Και αυτή η απόφαση θα είναι δεσμευτική για το δημοτικό συμβούλιο. Αυτό είναι ένα πείραμα που κάνουμε προκειμένου να δοκιμαστεί και η αποτελεσματικότητα αυτής της δράσης και κυρίως να προσελκυστεί ο κόσμος της πόλης στη διαχείριση των δημοτικών πραγμάτων. Πιστεύω ότι είναι σε θετική κατεύθυνση η νομοθετική πρωτοβουλία και θα ανοίξει δρόμους, παρά το γεγονός ότι είναι μια πρωτόγνωρη διαδικασία, διότι προϋποθέτει ένα αυξημένο αίσθημα ευθύνης, όχι μόνο από τη δημοτική αρχή και τις υπηρεσίες των δήμων, αλλά και από τους ίδιους τους δημότες, για τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστούν τις προτεραιότητες της γειτονιάς τους.
Ερ: Το υπουργείο Εσωτερικών προσανατολίζεται επίσης στην εφαρμογή της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Σας βρίσκει σύμφωνο;
Απ: Η απλή αναλογική είναι δίκαιο εκλογικό σύστημα διότι επιτρέπει την αποτύπωση των πραγματικών συσχετισμών της τοπικής κοινωνίας στο δημοτικό συμβούλιο. Είναι παράλογο, ένας συνδυασμός με το 15%, 20% ή το 25% των ψήφων των πολιτών, να κατέχει το 63% των εδρών του δημοτικού συμβουλίου. Αυτή η αδικία πρέπει να σταματήσει. Πρέπει ωστόσο να υπάρχουν δικλείδες που θα εξασφαλίζουν ότι η εκάστοτε διοίκηση του δήμου δεν θα είναι όμηρος οποιασδήποτε μειοψηφίας για να εκτελέσει έργο. Υπάρχει η ειδοποιός διαφορά, ότι τα δημοτικά συμβούλια δεν αντιστοιχίζονται στη Βουλή, ούτε οι δήμαρχοι με την κυβέρνηση. Τα δημοτικά συμβούλια έχουν εκτελεστικές αρμοδιότητες. Άρα, πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ώστε οι αποφάσεις της κάθε διοίκησης του δήμου να έχουν εκτελεστικό χαρακτήρα και να μην μπλοκάρονται για μικροπολιτικούς λόγους από την οποιαδήποτε αντιπολίτευση ή να εκβιάζονται οι αποφάσεις στο δημοτικό συμβούλιο.
Ερ: Τι προτείνετε;
Απ: Να υπάρχει μια ισορροπία, ώστε η κάθε εκλεγόμενη διοίκηση και ο κάθε δήμαρχος να μπορούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμά τους. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα τεχνικό θέμα το οποίο, εάν υπάρξει η κατάλληλη βούληση, μπορεί να γίνει με μια αναπροσαρμογή των αρμοδιοτήτων του δημάρχου, των αντιδημάρχων και της εκτελεστικής επιτροπής του δήμου, σε σχέση με τις αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου που θα μπορούσε να έχουν περισσότερο νομοθετικό χαρακτήρα.
Πηγή: left.gr