Δράση: Επιτροπή διαβούλευσης χωρίς μελετήτες!
Επειδή πολύ «επιστημοσύνη» μας «πουλάνε» τελευταία οι διοικούντες και οι διαδικτυακοί ειδικοί για την νέα κυκλοφοριακή μελέτη των Βριλησσίων ή ακριβέστερα, για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που παρέλαβε και ετοιμάζεται να εφαρμόσει η διοίκηση, (το Πάσχα θα «σκεπαστούν» οι υπάρχουσες πινακίδες», δήλωσε ο δήμαρχος, μετά κανείς δεν θα μπορεί μετά να τις αλλάξει), και ανεξάρτητα από τη θέση που εμείς, ως δημοτική παράταξη έχουμε διαμορφώσει για το σχέδιο, παρουσιάζουμε σήμερα μερικά βασικά στοιχεία της μεθοδολογίας των ΣΒΑΚ για να αποδειχθεί ότι η διαμόρφωσή τους απέχει κατά πολύ από τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής των Βριλησσίων.
Τον περσινό Δεκέμβριο (7/12/2017) ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων για τα 40 χρόνια από την ίδρυσή του και σε συνεργασία με τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, διοργάνωσε σεμινάριο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΤΕΕ.
Προτείνουμε στους αναγνώστες να «ξεφυλλίσουν» οι ίδιοι τις εισηγήσεις του σεμιναρίου. Εδώ, σταχυολογήσαμε ορισμένες ενδεικτικές αναφορές, που αποδεικνύουν ότι με ευθύνη της διοίκησης, καμία ουσιαστική προϋπόθεση για την σύνταξη ενός σοβαρού σχεδιασμού δεν τηρήθηκε, εστιάζοντας σε δυο μόνο βασικά στοιχεία:
Την υποβάθμιση του παράγοντα ενημέρωση των κατοίκων για το σχεδιασμό και τη συνδιαμόρφωση της πρότασης, Την απόκρυψη του παράγοντα «κόστος» από το σχεδιασμό των προτεινόμενων παρεμβάσεων. Το αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα είναι ότι τα Βριλήσσια ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΑ να προχωρήσουν σε μια μελέτη που δεν έχει συνδιαμορφωθεί.
Σε αντίθεση συνεπώς με όσα θα έπρεπε να πράξει μια διοίκηση που ενδιαφέρεται για την επιτυχία του σχεδίου και όχι για να εμφανίσει έργο προεκλογικά, η διοίκηση Μανιατογιάννη έχει αφήσει χωρίς ενημέρωση τους κατοίκους – φορείς – δημοτικό συμβούλιο, (ακόμη και στο τελευταίο δεν έχει συζητηθεί η μελέτη) και παρουσιάζει ένα «πακέτο» παρεμβάσεων χωρίς να αναφέρει οτιδήποτε για το κόστος του. Υπό αυτήν την έννοια ο δήμος μπορεί να υπόσχεται το οτιδήποτε…
Είναι χαρακτηριστικό ότι η παρωδία – διαβούλευση, για την οποία δεν ελέγχθηκε, ούτε επιδιώχτηκε κάποια στοιχειώδης «αντιπροσωπευτικότητα» των φορέων του προαστίου, αναβλήθηκε λόγω έλλειψης απαρτίας την Τετάρτη για να πραγματοποιηθεί ενώπιον τριάντα περίπου μελών την επομένη, χωρίς την παρουσία των μελετητών! Και την όποια ενημέρωση για το κόστος του έργου και την ευαισθητοποίηση του κοινού, έχει αναλάβει, στον όποιο βαθμό, η «οπισθοδρομική γκρίνια» της «Δράσης» και όχι όπως θα έπρεπε, η δημοτική αρχή, με συγκεκριμένα μέτρα, που περιλαμβάνονται στις οδηγίες για την ορθή σύνταξη ενός ΣΒΑΚ!
Πάντως, τουλάχιστον σε ότι αφορά το κόστος του προγράμματος, ο δήμαρχος αναγκάστηκε να δηλώσει κατά την «διαβούλευση», ότι «μπορούμε να βρίσκουμε 1 με 2 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο», (για την επόμενη δεκαετία, που είναι ο χρονικός ορίζοντας εφαρμογής του ΣΒΑΚ), χωρίς οτιδήποτε άλλο να αναφερθεί, μάλλον κατά τον ίδιο τρόπο που όλοι μας θα πρέπει να έχουμε πειστεί, ότι η χώρα θα πετυχαίνει πλεονάσματα 2,5 και 3% για τα επόμενα είκοσι χρόνια!
Θα το θέσουμε ακόμη μια φορά: Η υπόθεση είναι πολύ σοβαρή για να αφεθεί στην προχειρότητα, την αδιαφάνεια και τους χειρισμούς της διοίκησης. Η οποία εμφανίζεται ανίκανη να εφαρμόσει το ΔΙΚΟ της σχέδιο και να το υλοποιήσει ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ.
Δείτε λοιπόν μόνοι σας, πώς θα έπρεπε να προχωρήσει το ΣΒΑΚ, σύμφωνα με τις οδηγίες των αρμόδιων συγκοινωνιολόγων, και αξιολογείστε τι από αυτά έχει υλοποιήσει η διοίκηση!
Δρ. ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΥΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: «Δύο χαρακτηριστικά των ΣΒΑΚ που τα διαφοροποιούν από τις Κυκλοφοριακές Μελέτες και τις Μελέτες Στρατηγικού Σχεδιασμού (Master Plans) είναι: 1) Ο μεγάλος βαθμός συμμετοχής των εμπλεκομένων μερών (θεσμικοί, επαγγελματικοί και κοινωνικοί εταίροι), 2) Η παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης των ΣΒΑΚ και η αξιολόγηση των επιπτώσεων από την εφαρμογή τους».
– Ενεργή ενημέρωση του κοινού:
– Δημιουργία τοπικού δικτύου φορέων
– Αξιοποίηση Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης
– Συμμετοχή εκπροσώπων θεσμικών, κοινωνικών και επαγγελματικών φορέων σε συναντήσεις
– Συμμετοχή σε έρευνες
– Διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης
– Προβολή σε τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης
– Αξιοποίηση μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Επιτροπή Διαβούλευσης:
• Προσδοκίες θεσμικών, κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων
• Εμπειρία καθημερινής μετακίνησης
• Δυσκολίες και ανάγκες κινητικότητας
• Προτεραιότητες κινητικότητας
• Αποδοχή (ή μη) του κοινού οράματος και των στόχων του
• Αποδοχή (ή μη) επιλεγμένων μέτρων
– Η ενεργή συμμετοχή των πολιτών και τοπικών φορέων διασφαλίζει την αποδοχή των μέτρων κινητικότητας. Οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο μέτρα που γνωρίζουν τα οφέλη τους. Απώτερος στόχος: η αλλαγή νοοτροπίας στον τρόπο και τα μέσα μετακίνησης προς πιο ήπιες μορφές κινητικότητας.
– Η συμμετοχή των πολιτών και τοπικών φορέων στην υλοποίηση του ΣΒΑΚ πρέπει να είναι Συνεχής. Οι πολίτες πρέπει να αισθάνονται ότι συμμετέχουν στην επιλογή του τρόπου μετακίνησής τους. Η συμβολή των εμπλεκομένων μερών στην επικαιροποίηση και αναθεώρηση του ΣΒΑΚ είναι καθοριστική.
– Χωρίς την ενεργή συμμετοχή των πολιτών και φορέων το ΣΒΑΚ κινδυνεύει με αποτυχία / να μείνει αναξιοποίητο.
– Το ΣΒΑΚ είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο διαβούλευσης με τους κοινωνικούς, θεσμικούς και επαγγελματικούς φορείς
– Η συνεχής παρακολούθηση και αξιολόγηση των μέτρων διασφαλίζει τη θετική συμβολή τους στην κοινωνία και την τοπική οικονομία.
Δρ. Μαρία Μορφουλάκη:
-“Είναι η πόλη ώριμη να δημιουργήσει και να υπηρετήσει ένα ΣΒΑΚ; Συνάδουν οι αρχές του ΣΒΑΚ με την πολιτική που θέλει ο Δήμος να εξυπηρετήσει και με τις βασικές του ανάγκες; Διαθέτει το κατάλληλο προσωπικό που θα μπορούσε να επιβλέψει κάθε βήμα του ΣΒΑΚ; Θα μπορούσαν να βρεθούν οι πόροι για την υλοποίηση των έργων που θα προταθούν; – Πώς μπορούν όλοι οι φορείς να καθίσουν γύρω από το ίδιο τραπέζι με ένα σχέδιο εργασίας και έναν συντονιστή;
Όλοι οι προβληματισμοί καταλήγουν σε ένα συμπέρασμα:
Το ΣΒΑΚ δεν είναι το αποτέλεσμα μιας μελέτης, που εκτελείται από κάποιους μελετητές και εξυπηρετεί τους στόχους μιας Δημοτικής Αρχής. Είναι μια συμμετοχική διαδικασία που ενώνει του Διαχειριστές της Πόλης με του Φορείς, τους εξειδικευμένους επιστήμονες, τους πολίτες, τους επιχειρηματίες… Και αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στην οποία καλούνται να απαντήσουν οι Δήμοι και οι εμπλεκόμενοι Φορείς στην Ελλάδα… ”
Ρωτάμε συνεπώς: Τι από αυτά προγραμμάτισε και υλοποίησε η διοίκηση Μανιατογίαννη ΠΡΙΝ ανακοινώσει μάλιστα την πρότασή της και προσδιορίσει χρονικά την εφαρμογή της μέχρι το Πάσχα του 2018;
**http://www.ses.gr/index.php/nea-kai-anakoinoseis/2010-09-09-11-59-02/893-2016-12-19-13-08-35.html