News Ticker

Ένα άρθρο από το μέλλον για τα Βριλήσσια

Του Γιάννη Μάριου Ψιμάδα.

Αποκλειστικό!!! Ταξιδέψαμε στον χρόνο, βρήκαμε και σας φέρνουμε αποκλειστικά  

Τι θα έγραφαν το 2050 τα Meta-Vrilissia News για τα Βριλήσσια σε περίπτωση που τώρα δεν τολμήσουμε τις σωστές και δύσκολες αλλαγές.

« Με λένε Παναγιώτη Ψιμάδα. Γεννήθηκα το 2000 και μένω από τότε, με μικρές μόνο διακοπές, στα Βριλήσσια. Είμαι γιός του Γιάννη Μάριου Ψιμάδα και της Λίας Τσεκούρα. Σήμερα είμαι 50 χρονών και εργάζομαι ως Μηχανικός Άυλων Δικτύων Συναισθηματικής Πραγματικότητας στην METAVERSE. Θυμάμαι μικρός τα Βριλήσσια με πολύ καλά συναισθήματα. Πράσινο, αραιά κατοικημένα, με ωραία σχολεία καλές οικογένειες. Μετά έφυγα για σπουδές και ξαναήρθα το 2030 όπου παντρεύτηκα και έκανα οικογένεια.

Τώρα είμαστε στο 2050. Η κλιματική αλλαγή και η πρόσφατη ψηφιακή επανάσταση έχουν αλλάξει πλέον δραματικά τον κόσμο μας.

Μαζί με όλες τις γνωστές όμορες περιοχές, τα Βριλήσσια είναι πλέον πιο θερμά, πιο υγρά, πιο ασταθή και λιγότερο πράσινα. Τα σχολεία δεν επαρκούν, η υπαίθρια άθληση έχει καταργηθεί λόγω αυξημένων θερμοκρασιών, τα κλειστά αθλητικά κέντρα είναι ενεργειοβόρα, τα πάρκα και οι ιδιωτικοί κήποι ποτίζονται ελάχιστα λόγω έλλειψης και κόστους νερού. Οι παραδοσιακές υποδομές ομβρίων δεν επαρκούν να καλύψουν τα έντονα καιρικά φαινόμενα και πλημμυρικά επεισόδια.

Με πληθυσμό τις 100.000 κατοίκους, και τους όμορους δήμους να έχουν διέλευση στις Λεωφόρους Πεντέλης, Αναπαύσεως και Ηρακλείτου, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πλέον αδύνατο να χρησιμοποιηθούν χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις καθώς η  κυκλοφορία είναι τόσο κακή που μπορεί να διαρκέσει ώρες για να ταξιδέψετε λίγα χιλιόμετρα.

Στην παιδεία, τα σχολεία δεν επαρκούν να καλύψουν τον αυξημένο κατά πολύ αριθμό των μαθητών. Δεν υπάρχουν πλέον άλλοι διαθέσιμοι χώροι για να γίνουν το 4ο Λύκειο, το 5ο Γυμνάσιο και το 10ο Δημοτικό.

Η χρήση των κλιματιστικών έχει περιοριστεί κατά πολύ, λόγω της αύξησης του κόστους ενέργειας με αποτέλεσμα το Σισμανόγλειο να δέχεται μεγάλο αριθμό θερμόπληκτων περιστατικών.

Το περπάτημα στους δρόμους πλέον δεν είναι ασφαλές λόγω της διατήρησης των παραδοσιακών μη θερμοαπορροφητικών υλικών κάλυψης των δρόμων και των πεζοδρομίων.

Πολλά από τα κτήρια έχουν προβεί σε θερμοκάλυψη των επιφανειών τους, δεν αποδίδουν κάτω από αυτές τις θερμοκρασίες που πλέον ζούμε, με αποτέλεσμα να εκπέμπουν μεγάλες θερμοκρασίες και πολύ μετά την δύση του ήλιου.

Έτσι, η αστική κινητικότητα είναι μια από τις πιο σοβαρά επηρεαζόμενες πτυχές της ζωής στην πόλη μας.

Το νερό έχει λιγοστέψει και τα πάρκα δεν είναι εύκολο πλέον να διατηρήσουν το πράσινο. Το ίδιο και στους ιδιωτικούς κήπους, των οποίων το πότισμα έχει πλέον πολύ μεγάλο κόστος.

Τα Βριλήσσια ήταν και είναι ένας δήμος που φιλοξενούσε πολυμελείς οικογένειες με μεσαίο και ανώτερο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο. Όμως η τεχνητή νοημοσύνη και τα ρομπότ έχουν καταργήσει τα τελευταία 25 χρόνια πάνω από 1.5 εκατομμύριο θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Αν και τα Βριλήσσια επηρεάζονται λιγότερο από άλλους δήμους, λόγω των δεξιοτήτων και επιπέδου των κατοίκων τους, παρ΄όλα αυτά έχει αυξηθεί το κοινωνικό-οικονομικό χάσμα στον τοπικό πληθυσμό. Αυτό δημιουργεί πολλές κοινωνικές προκλήσεις που η τοπική αυτοδιοίκηση καλείται να διαχειριστεί.

Έτσι η αύξηση και η συγκέντρωση του πληθυσμού, σε συνδυασμό με τις παραπάνω επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και της τεχνητής νοημοσύνης έχουν δημιουργήσει σοβαρά θέματα ασφαλείας στους δημότες μας.

Σε απάντηση των παραπάνω προκλήσεων, έστω και αργά, οι Δημοτικές Αρχές της πόλης μας έχουν αρχίσει να αναθεωρούν τα σχέδια μετακίνησης, τις κοινωνικές παροχές, πρόνοιες και υποδομές, μέσα από μια εντελώς νέα λογική πραγμάτων.

Σε συνεργασία με την περιφέρεια και τους όμορους δήμους, μέσα από ένα συλλογικό και ολιστικό σχέδιο διαχείρισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, εκτρέπεται η διέλευση των οχημάτων των όμορων δήμων με την τμηματική  υπογειοποίηση των Λεωφόρων Πεντέλης, Αναπαύσεως και Ηρακλείτου.

Με αυτή την δραστική, κοστοβόρα και περίπλοκη λύση, δημιουργούνται νέοι δημόσιοι χώροι οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία των νέων σχολικών μονάδων που χρειάζεται η πόλη.

Αν και καθυστερημένα, δημιουργείται η Αναπτυξιακή Βριλησσίων (ΑΒ). Η ΑΒ είναι  κοινωνική συνεταιριστική εταιρεία στην οποία έχει μερίδιο κάθε πολίτης που είναι εγγεγραμμένος στον Δήμο. Σκοπός της ΑΒ σε συνεργασία με τον δήμο είναι να διαχειρίζεται θέματα χρηματοδοτήσεων από ιδιωτικούς, κρατικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και να τα κατευθύνει σε έργα και προγράμματα που αναβαθμίζουν την τοπική κοινωνία.

Επίσης συντονίζει και διατηρεί την ισορροπία παροχής-ζήτησης των οικοδομικών και επαγγελματικών αδειοδοτήσεων της περιοχής. Προχωρεί σε συνεργατικούς σχηματισμούς και λειτουργεί ως αρωγός σε εμβληματικές επενδύσεις ΣΔΙΤ σχετικές με την ανάπτυξη και αειφορεία της περιοχής.

Συνεργάζεται σε ερευνητικά προγράμματα, αξιοποιώντας τη Ζώνη Καινοτομίας, η οποία βοηθάει την τοπική επιχειρηματικότητα μέσα από νομική και τεχνική υποστήριξη καθώς και με την χρηματοδότηση του Fund της ΑΒ (FAB). Αποστολή του FAB είναι να επενδύει σε νεοφυείς επιχειρήσεις,  μοχλεύοντας  κεφάλαια τα οποία αντλεί από την ετήσια εισφορά ύψους 20€ των 80.000 εγγεγραμμένων δημοτών μας. Αυτό δίνει την δυνατότητα στην ΑΒ να επενδύει και να συμμετέχει σε τοπικά επιχειρηματικά σχήματα και ιδέες εκ των οποίων ένα μικρό ποσοστό μπορεί να εξελιχθεί σε «μονόκερους» που μετά ενδεχομένως να πωληθούν αποφέροντας πολλαπλάσια έσοδα και μερίσματα στους δημότες.

Ένα από τα εμβληματικά έργα της ΑΒ είναι ο χώρος αποθήκευσης και logistics στο οικοδομικό τετράγωνο 365 που συνδέεται πλέον μέσω της υπογειοποιημένης Λ. Πεντέλης με την Αττική Οδό, το οποίο θα εξυπηρετεί την τροφοδοσία των τοπικών νοικοκυριών με στόλο drawns, των οποίων η διαχείριση και εκμετάλλευση θα γίνεται από την Αναπτυξιακή Βριλησσίων.

Με τον εμπορικό σύλλογο να αποτελείται επί το πλείστον από ψηφιακές επιχειρήσεις, καθώς όλες οι αγορές γίνονται μέσω διαδικτύου και metaverse, το οικοδομικό τετράγωνο 365 μετατρέπεται σε μια ψηφιακή δημοτική αγορά όπου θα υπάρχουν μη επισκέψιμες για το κοινό αποθήκες προϊόντων.

Με την τεχνητή νοημοσύνη, την ρομποτική και την 5η βιομηχανική επανάσταση, τα παραγωγικά μοντέλα έχουν πλέον αλλάξει και οι αλυσίδες αξίας έχουν συσταλεί σε πολύ λιγότερους κρίκους. Οι παραγωγοί προϊόντων και τροφίμων παρέχουν τα προϊόντα τους κατευθείαν στις αποθήκες οι οποίες έχουν πλέον τον ρόλο του φυσικού αποθετηρίου που είχαν παλιότερα τα super markets. Ενώ τα super markets είναι πλέον ψηφιακά και το μερίδιο αγοράς τους καθορίζεται πλέον από την ψηφιακή τους διείσδυση καθώς και τον έλεγχο/εκμετάλλευση των δεδομένων καταναλωτικής συμπεριφοράς.

Έτσι το 2050, οι αποθήκες δέχονται και φιλοξενούν τα φυσικά προϊόντα ενώ οι καταναλωτές κάνουν τις παραγγελίες τους από τα ψηφιακά super markets, μειώνοντας στο ελάχιστο την αστική κινητικότητα. Σε αυτές τις αλυσίδες αξίας, η Αναπτυξιακή Βριλησσίων (ΑΒ) που καθυστερημένα δημιουργεί ο δήμος, θα εποπτεύει και διαχειρίζεται την κεντρική αποθήκη στο οικοδομικό τετράγωνο 365 καθώς και τον στόλο των drawns για την αποστολή των παραγγελιών από την κεντρική αποθήκη στα σπίτια των δημοτών. Το μοντέλο κερδοφορίας θα έρχεται από τις συμβάσεις με τα ψηφιακά super markets καθώς και τους προμηθευτές-παραγωγούς.

Ένα άλλο εμβληματικό αλλά καθυστερημένο έργο που διαχειρίζεται η ΑΒ έχει να κάνει με την προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού για τον σχεδιασμό και υλοποίηση επισκέψιμης κάθετης αγροτοπαραγωγικής εκμετάλλευσης στην θέση που κατέχει σήμερα η ΔΕΗ στη Ναυτική Βάση. Από το 2030 πλέον είναι κοινή καλή πρακτική η κάθετη αγροπονία, καθώς αφενός μειώνει τις απαιτήσεις χρήσης νερού, ελαχιστοποιεί τα έξοδα διακίνησης και διανομής, διατηρεί λόγω της εντοπιότητας την υψηλή διατροφική ποιότητα των λαχανικών και φρούτων και πιέζει εξαιρετικά το κόστος παραγωγής, επομένως και διάθεσης. Η πρόσφατη μελέτη που έγινε από την ΑΒ κατέδειξε ότι η δημιουργία μιας κάθετης υδροπονικής μονάδας παραγωγής φρούτων και λαχανικών θα μειώσει το ενεργειακό κόστος κατά 35% ενώ το κόστος διάθεσης κατά 40%.

Με γνώμονα ένα κυκλικό μοντέλο οικονομίας, ακριβώς δίπλα στην Κάθετη Υδροπονική Μονάδα, θα γίνεται η επεξεργασία των οργανικών απόβλητων του δήμου μας τα οποία θα γίνονται βιολογικό λίπασμα και θα χρησιμοποιούνται ξανά από την μονάδα.

Η απαιτούμενη ενέργεια για τις παραπάνω μονάδες θα γίνεται με την εκμετάλλευση των διαθέσιμων χώρων που θα δημιουργηθούν από τις υπογειοποιήσεις των 3 λεωφόρων και την τοποθέτηση ειδικών φωτοβολταϊκών πλακιδίων πεζοδρομίων. Επίσης δημιουργούνται σε συγκεκριμένες θέσεις αποθετήρες και δεξαμενές νερού προερχόμενου από τα 2 ρέματα που οριοθετούν τα Βριλήσσια καθώς και το δίκτυο όμβριων. Τα αποθηκευμένα νερά θα τροφοδοτούν το ειδικά σχεδιασμένο κυκλικό δίκτυο άρδευσης που θα λειτουργεί με την ενέργεια των φωτοβολταϊκών δαπέδων τροφοδοτώντας με νερό τους ιδιωτικούς και δημόσιους πράσινους χώρους.

Όραμα της παρούσης δημοτικής αρχής, έστω και καθυστερημένα, είναι τα Βριλήσσια να αποτελέσουν, πριν το 2060, το πρώτο μητροπολιτικό δημοτικό διαμέρισμα της Αθήνας που  καταργεί εντελώς τις μετακινήσεις με ιδιωτικά αυτοκίνητα. Οι δημοτικές μετακινήσεις θα γίνονται με ένα δίκτυο κυλιόμενων διαδρόμων που αναπτύσσει ο δήμος (όπως στις αρχές του αιώνα στα αεροδρόμια), παράλληλα με το εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και φόρτισης μικρών ηλεκτρικών ατομικών εναερίων και επιγείων οχημάτων.

Κλείνοντας τις σκέψεις μου, πολλά άλλα πρέπει να γίνουν κάτω από τις ραγδαίες και ανελαστικές εξελίξεις που ζει η κοινωνία μας τα τελευταία 30 χρόνια από το 2020 και μετά, λόγω της κλιματικής αλλαγής, της τεχνολογίας και της αλλαγής του παραγωγικού μας μοντέλου που επέφεραν με τη σειρά τους νέα δεδομένα στις κοινωνικές, οικονομικές και καταναλωτικές μας συνήθειες. 

Βασιζόμενοι στα λόγια του Αλκιβιάδη «Το διοικείν εστί προβλέπειν», το μεγάλο μας παράπονο είναι ότι όλα αυτά που τώρα, εν έτη 2050 η δημοτική αρχή σκέπτεται, έπρεπε να είχαν ξεκινήσει ως σκέψεις, ιδέες και σχέδια από την δεκαετία του 2020».

Αγαπητοί συνδημότες, ας επιστρέψουμε στο εδώ και τώρα, στο έτος 2023. Με το παραπάνω κείμενο, το οποίο δεν είναι επιστημονικής φαντασίας, επιχείρησα να μας ταξιδέψω για λίγο στο μέλλον μέσα από τα λόγια του γιού μου Πάνου, ώστε να κατανοήσουμε ότι το 2050 δεν είναι μακριά ούτε αυτά που περιγράφω μέσα από τα «μελοντικά» λόγια του γιού μου είναι φανταστικά. Συμβαίνουν τώρα, και απασχολούν τα σύγχρονες «δεξαμενές σκέψης». Είναι πράγματα που θα γίνουν με τον ένα ή άλλο τρόπο. Είναι στο χέρι μας λοιπόν να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες αλλαγές που έχουμε μπροστά μας. Η προσέγγισή μας θα πρέπει να είναι προσέγγιση σωφροσύνης και προνοητικότητας, μην αφήνοντας για την τελευταία στιγμή πράγματα που πρέπει να ξεκινήσουμε να τα σχεδιάζουμε από τώρα. Αυτό που κάνει πιο προκλητική και δύσκολη την όλη κατάσταση, είναι ότι στα επόμενα 25 χρόνια θα βιώσουμε αλλαγές που κάτω από άλλες συνθήκες θα τις βιώναμε κατά αναλογία σε 100 με 150 χρόνια. Επομένως γεννιέται ένα μεγάλο ερώτημα. Πόσο προετοιμασμένοι και πόσο μπορούμε να τις απορροφήσουμε τόσο γρήγορα; Σε μόλις μία γενιά;

Είμαστε επομένως σοβαρά προβληματισμένοι με αυτό. Δεν λέω ότι τα παραπάνω θα γίνουν όπως τα περιγράφω, αλλά πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι προς τα εκεί πάνε τα πράγματα. Πρώτο μέλημα της επόμενης δημοτικής αρχής πρέπει να είναι άμεσα και εντός μιας τετραετίας, η ανάταξη της δραματική κατηφόρας και απαξίωσης που έχει πάρει ο δήμος μας.

Όμως μαζί με τα άμεσα και τα αναγκαία, στα πλαίσια της παραπάνω φράσης του Αλκιβιάδη περί «προβλέπειν», θα πρέπει να ξεκινάμε, σιγά σιγά, να προετοιμαζόμαστε και για τα επερχόμενα, τα μελλοντικά, τα ύστερα καθώς οι βάσεις που θα βάλουμε σήμερα θα μας επηρεάσουν αύριο. Και όταν μιλάμε για το 2050, το αύριο είναι σήμερα.

Με αυτό το σκεπτικό μόνο θα πάμε μπροστά ώστε να μην τρέχουμε «τελευταία στιγμή». Γιατί η στρατηγική της «τελευταίας στιγμής» έχει μεγάλο κόστος, και αυτό το γνωρίζουμε και το έχουμε αισθανθεί πολύ βαθιά στο «πετσί» μας.

Ο Ιωάννης Μάριος Ψιμάδας, ζει στα Βριλήσσια από το 1993. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1968 και κατάγεται από το Παναιτώλιο Αγρινίου. Είναι ειδικός επιστήμονας στρατηγικού σχεδιασμού, καινοτομίας, επικοινωνίας και ανάπτυξης. Εργάζεται από το 1993 σε ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε διευθυντικές θέσεις υψηλής έντασης και ευθύνης. Κατέχει 3 μεταπτυχιακά διπλώματα στον Σχεδιασμό, τα Διαδραστικά Πολυμέσα και την Διοίκηση Επιχειρήσεων και  είναι υποψήφιος διδάκτορας Καινοτομίας και Οργανωσιακής Δημιουργικότητας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Είναι παντρεμένος με την Λία Τσεκούρα και έχει 3 παιδιά. Την Αννα, τον Πάνο και τον Νίκο. Είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τον συνδυασμό Νέα Πνοή – Συνεργασία για τα Βριλήσσια με υποψήφιο δήμαρχο τον Γιάννη Πισιμίση.