News Ticker

Επίσκεψη του 2ου ΓΕΛ Βριλησσίων στον “Δημόκριτο”

Επίσκεψη στο ΕΚΕΦΕ “Δημόκριτος” πραγματοποίησαν μαθητές του 2ο Λυκείου Βριλησσίων. Στο πλαίσιο της σύνδεσης της επιστημονικής κοινότητας με την εκπαιδευτική οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα ερευνητικά προγράμματα και να συνομιλήσουν με τους ερευνητές του “Δημόκριτου”.

Την πρωτοβουλία για την επίσκεψη πήρε η δρ. Φιλολογίας και δημοτική σύμβουλος της “Νέας Πνοής για τα Βριλήσσια”, Φένια Αδαμίδη, σε συνεργασία με τη διευθύντρια του 2ου Λυκείου Άννα Χαρίση. Η Φένια Αδαμίδη, η οποία είναι παράλληλα και διευθύντρια του γραφείου του Γενικού Γραμματέα Έρευνας και Καινοτομίας, Αθανάσιου Κυριαζή, μετά την επίσκεψη έκανε και σχετική ανακοίνωση:

Ανοιχτό σχολείο, ανοιχτή επιστήμη

Ένα από τα «μαθήματα» της πανδημίας, μεταξύ άλλων, είναι ότι η έρευνα και η επιστήμη είναι κομμάτι της κοινωνίας και συνδέονται άρρηκτα με την ποιότητα ζωής μας, με τις αντιλήψεις μας για τον εαυτό μας και τον κόσμο μέσα στον οποίο ζούμε. Αλλά και οι αλλαγές που συντελούνται στις μέρες μας, όπως η κλιματική αλλαγή και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να αντιληφθούμε ότι η επιστήμη και η έρευνα δεν μπορούν πλέον να ομφαλοσκοπούν. Απαιτείται ένας νέος επιστημονικός ανθρωπισμός που να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο του επιστήμονα και του ερευνητή και να τον θέσει στο κέντρο της κοινωνίας και των προβλημάτων της και στην υπηρεσία του ανθρώπου.

Πώς μπορούμε να καλλιεργήσουμε τέτοιους επιστήμονες – ερευνητές, ώστε ο προσανατολισμός τους να είναι πάντα ο άνθρωπος και η εφαρμογή των αποτελεσμάτων της έρευνας τους να στοχεύει στην αντιμετώπιση των καθημερινών αναγκών, οικονομικών και κοινωνικών, αλλά και στη διαμόρφωση μιας ερευνητικης συνεργατικής κουλτούρας ανοιχτής όχι μόνο στην ερευνητική κοινότητα αλλά και στην κοινωνία, που δυστυχώς ακόμη και σήμερα, σε μια εποχή «έξυπνων» εφαρμογών και υπηρεσιών εξακολουθεί, σε ένα ποσοστό, να παραμένει προσκολλημένη σε δεισιδαιμονίες, αντιεπιστημονικές και σκοταδιστικές απόψεις;

Μόνο μέσα από μια εκπαίδευση που δείχνει τη σύνδεση των επιστημονικών γνώσεων με την πραγματική ζωή, που ανοίγει τα μάτια των μαθητών στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο της έρευνας και της επιστήμης ως μιας ζώσας και γοητευτικής διανοητικής περιπέτειας εν τω γίγνεσθαι αλλά και ως μιας τεράστιας ανάληψης ευθύνης απέναντι στον άνθρωπο, μπορούμε να διαμορφώσουμε τους νέους λαμπρούς ερευνητές του αύριο.

Οι έξυπνες πόλεις και οι έξυπνες εφαρμογές δεν μπορούν να εξανθρωπίσουν τη ζωή μας αν δεν διαμορφώσουμε στα σχολεία μας έξυπνους μαθητές που να γνωρίζουν όχι μόνο τι μαθαίνουν αλλά και το πώς και γιατί μαθαίνουν αυτά που μαθαίνουν.

Αυτό απαιτεί τα παιδιά να έρχονται σε άμεση επαφή με το πείραμα και με τη γνώση ως εμπειρία και όχι μόνο ως αφήγηση και μάλιστα μέσα από σχολικά βιβλία που δεν ανταποκρίνονται στις επιστημονικές εξελίξεις του σήμερα που τρέχουν με ιλιγγιώδη ρυθμό.

Πόση χαρά να βλέπουμε τους μαθητές μας να ρωτούν, να συζητούν, να απορούν (ποσο βασική η απορία ως αφετηρία της μάθησης), να ενθουσιάζονται να συνδέουν τις θεωρητικές τους γνώσεις με τα ερευνητικά επιτεύγματα που τους παρουσίασαν την περασμένη Παρασκευή οι ερευνητές του «Δημόκριτου», σε επίσκεψη που διοργανώσαμε με την πάντα δημιουργική Διευθύντρια του 2ου ΓΕΛ Βριλησσίων, κα. Άννα Χαρίση η οποία δεν φείδεται προσπαθειών και ενεργειών για δραστηριότητες που ζωντανεύουν τη μάθηση. Μνεία οφείλουμε να κάνουμε και στους εκπαιδευτικούς που κάτω από αντίξοες συνθήκες και υλικοτεχνικής υποδομής και νοοτροπίας απαξίωσης του κλάδου δίνουν μάχη για να μάθουν στα παιδιά μας γράμματα.

θερμές ευχαριστίες στους ερευνητές του «Δημόκριτου» και στην υπεύθυνη για θέματα εκπαίδευσης του ερευνητικού Κέντρου κα. Αιμιλία Σμυρλή για το μεράκι της να ενισχύει αυτές τις επισκέψεις και για την αγάπη της για τους μαθητές.