Πισιμίσης: Όχι άλλες χαμένες ευκαιρίες – Παρέμβαση για την κυκλοφοριακή μελέτη
Toυ Δημοτικού Συμβούλου Βριλησσίων Γιάννη Πισιμίση
Είναι αλήθεια ότι η πόλη μας χρειαζόταν μια νέα, πιο επίκαιρη κυκλοφοριακή μελέτη προκειμένου να καταγραφούν οι εξελίξεις που έχουν πραγματοποιηθεί στην πόλη και να επιλυθούν προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και συσσωρευτεί αρκετά χρόνια τώρα.
Είναι επίσης πολιτικά και τεχνικά σωστό οι όποιες κυκλοφοριακές παρεμβάσεις να προκύπτουν μέσα από ένα γενικότερο σχεδιασμό κι όχι να λαμβάνουν σημειακό χαρακτήρα. Επί της αρχής, όμως, η κυκλοφοριακή μελέτη και οι συνεπαγόμενες από αυτήν παρεμβάσεις όπως και κάθε σχεδιασμός που υλοποιείται από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή πρέπει να έχει ως μοναδικό γνώμονα την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Συμφέροντος.
Μια έννοια που μπορεί θεωρητικά να φαντάζει απλή και αυτονόητη αλλά στην πράξη δύσκολα εφαρμόζεται. Αυτό που συνήθως συμβαίνει είναι η προσπάθεια εξυπηρέτησης επιμέρους συμφερόντων και αναγκών χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη μακροπρόθεσμης ανάπτυξης και συνολικής αναβάθμισης της πόλης.
Πολύ φοβάμαι πως και η νέα κυκλοφοριακή μελέτη αποτελεί προϊόν αυτής της μυωπικής- πελατειακής πολιτικής πρακτικής. Όταν, λόγου χάρη, η σημερινή Διοίκηση, πριν από ενάμιση χρόνο περίπου, κατήργησε την Δημοτική Αστυνομία για λόγους καθαρά μικροπολιτικούς, δεν μπορεί να έρχεται σήμερα και να παρατηρεί, μέσω της μελέτης, πρόβλημα με την παράνομη στάθμευση στην Λ. Πεντέλης και στην περιοχή του σταθμού. Κάτι τέτοιο αποτελεί τουλάχιστον εμπαιγμό. Επιπλέον, όταν εδώ και τρία χρόνια δεν έχει σημειωθεί η παραμικρή προσπάθεια για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των δημοτών μέσω αναπλάσεων κοινόχρηστων χώρων και άλλων απαραίτητων παρεμβάσεων δεν μπορεί ξαφνικά η Δημοτική Αρχή, επικαλούμενη την εκπόνηση της κυκλοφοριακής μελέτης, να εμφανίζεται υποσχόμενη μεγάλες αναπλάσεις και έργα, γιατί πολύ απλά δεν έχει δημιουργήσει τους απαραίτητους όρους εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας προς το πρόσωπό της.
Η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στην πόλη μας, όμως, η οποία συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και της ήπιας μετακίνησης, απαιτεί σοβαρότητα, σχέδιο και μεθοδικές ενέργειες. Το πρώτο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί είναι η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου για μετακινήσεις εντός της πόλης. Τα προηγούμενα χρόνια είχαν γίνει σημαντικές ενέργειες με την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων το οποίο όμως έχει σχεδόν περιπέσει σε αχρηστία κυρίως λόγω του γεγονότος ότι έμεινε ανολοκλήρωτο.
Συνεπώς, αυτό που τώρα απαιτείται είναι η επέκταση των ποδηλατοδρόμων προκειμένου να διασυνδεθούν οι περισσότερες, κατά το μέτρο του δυνατού, γειτονιές με βασικούς κόμβους της πόλης όπως είναι οι δημοτικές υπηρεσίες (Δημαρχείο, Υπηρεσία Καθαριότητας, Ύδρευσης), το εμπορικό κέντρο της πόλης, τα σχολεία, τα εμπορικά καταστήματα της Λ. Πεντέλης και τον Κοινωνικό Οργανισμό. Πρέπει επίσης να προβλεφθεί άμεσα η δημιουργία χώρου στάθμευσης κοντά στο εμπορικό κέντρο και την Λ. Πεντέλης όπως επίσης να ενισχυθεί το υπό εγκατάλειψη και απαξιωμένο δίκτυο Δημοτικής Συγκοινωνίας με αξιοποίηση των σύγχρονων εργαλείων τηλεματικής, την δημιουργία «έξυπνων» στάσεων κ.α. Δράσεις που φυσικά συναρτώνται με την οικονομική διαχείριση και τις προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής οι οποίες όμως κινούνται προς άλλη κατεύθυνση (βλ. επενδύσεις σε κάθε λογής ακίνητα). Με την ενίσχυση της ήπιας μετακίνησης μπορεί να μειωθεί, εξάλλου, και το πρόβλημα της διαμπερούς κίνησης. Μονοδρομήσεις και αντιδρομήσεις, όπως αυτές που προβλέπονται στην μελέτη, δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι μπορούν να πετύχουν μεγάλα αποτελέσματα.
Θα μειώσουν την κίνηση σε ένα δρόμο, θα την αυξήσουν σε έναν άλλο, δημιουργώντας παράλληλα πρόβλημα στην μετακίνηση των ίδιων των κατοίκων και το κυριότερο θα επιβαρύνουν πάρα πολύ την ήδη βεβαρυμμένη κυκλοφοριακή κατάσταση των κύριων οδικών αξόνων όπως της Λ. Πεντέλης. Δεν είμαι συγκοινωνιολόγος αλλά γνωρίζω πολύ καλά την πόλη μας και νομίζω ότι είναι πολλά τα σημεία που προβληματίζουν όσον αφορά τις κυκλοφοριακές λύσεις που προτείνονται στη μελέτη.
Περισσότερο όμως προβληματίζει το γεγονός ότι η σημερινή Διοίκηση δεν δείχνει να έχει ούτε την απαραίτητη βούληση ούτε και την ικανότητα να υλοποιήσει παρεμβάσεις που θα οδηγούν σε μια πραγματική βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη. Αν τις είχε, τρία χρόνια τώρα, θα τις είχε δείξει. Φοβάμαι ότι και αυτή η μελέτη θα λάβει χαρακτήρα πελατειακό λειτουργώντας περισσότερο με το σκεπτικό των επιμέρους διευθετήσεων παρά της μακρόπνοης προοπτικής για την πόλη. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον αυτή την φορά ότι η κυκλοφοριακή μελέτη θα τύχει σοβαρής διαβούλευσης εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου προκειμένου να υπάρξει η απαιτούμενη κοινωνική και πολιτική συναίνεση ώστε να μην καταλήξει για άλλη μια φορά η όποια προσπάθεια σε ένα γράμμα κενό αλλά σε μια ελπίδα προοπτικής για τα Βριλήσσια.