Σοφοκλής Σαπουνάς: “Πάμε να μάθουμε Μουσική”
Συνέντευξη στην Βίβιαν Μαργέλλου
Παγκόσμια Ημέρα Πιάνου η 28η Μαρτίου. 88η ημέρα του χρόνου, όσα και τα πλήκτρα του πιάνου! Ο Καθηγητής και Δ/ντης του Εράτειου Ωδείου, κ. Σοφοκλής Σαπουνάς μιλά για τις αξίες της Μουσικής Παιδείας.
ΒΜ: «Μου πέρασε από το μυαλό να γράψω το παιδί μου σε Ωδείο» σκέπτονται κάποιοι γονείς. Είναι καλή αρχή;
ΣΣ: “Η Μουσική ξυπνά τον πόθο των ωραίων πράξεων” έλεγε ο Πυθαγόρας. Τα παιδαγωγικά οφέλη της Μουσικής είναι ξεχωριστά, ανεκτίμητα και απαραίτητα για κάθε άνθρωπο. Όπως η άθληση είναι ωφέλιμη για όλους μας, είτε γίνουμε Ολυμπιονίκες, είτε όχι, έτσι και η Μουσική. Στην αρχαία Ελλάδα η Μουσική και η Γυμναστική πρωταγωνιστούσαν στην εκπαίδευση των παιδιών. Η Γυμναστική βελτιώνει την υλική υπόστασή μας. Η Μουσική ασκεί τη νοητική και πνευματική, όσο τίποτα άλλο. Αν συνειδητοποιήσουμε ότι είναι η μόνη από τις τέχνες που μπορείς να την απολαύσεις με κλειστά μάτια, τότε ίσως αντιληφθούμε το γιατί αγγίζει τις βαθύτερες χορδές μας, αναβαθμίζοντας τον συναισθηματικό και αισθητικό κόσμο μας. Ένα παιδί που μελετά Μουσική καλείται να δημιουργήσει μία ενιαία και αδιαίρετη οπτικοακουστικοκινητική ενότητα. Χρησιμοποιεί λεπτή κινητικότητα σε σταθερό ρυθμό, με αξιοποίηση της μνήμης, με συναισθηματική συμμετοχή και με στόχο το κάλλος, δηλαδή την υψηλή αισθητική του ακουστικού αποτελέσματος. Παράλληλα το παιδί επιδιώκει να αυτοελέγχεται – με την ακοή, την αφή και την όραση – ως προς την ορθή εκτέλεση όλων των ενεργειών του. Νομίζω, ότι επιστημονικά δεν μπορεί να παρατηρηθεί μεγαλύτερη άσκηση τού εγκεφάλου από τη μουσική εκτέλεση.
ΒΜ: Πώς καταλαβαίνει κάποιος αν το παιδί του έχει κλίση στη Μουσική;
ΣΣ: Όπως κάθε άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει καλή φυσική κατάσταση, αν ασκηθεί, έτσι ο καθένας μπορεί να παίξει Μουσική! Απλά, ανάλογα με τις “εργατοώρες”, κάποια ταλέντα θα εξελιχθούν με άλλους ρυθμούς. Στις
μικρές ηλικίες, πολλοί γονείς που φέρνουν τα παιδιά τους στο Ωδείο έχουν προηγουμένως παρατηρήσει τις αντιδράσεις τους απέναντι σε μουσικά, ηχητικά και ρυθμικά ερεθίσματα. Όμως, πολλά παιδιά δεν εκδηλώνονται εύκολα. Εκεί ακριβώς έρχεται το αντικείμενο της μουσικής προπαιδείας. Ο καταρτισμένος μουσικοπαιδαγωγός θα ξεκλειδώσει πτυχές τού παιδιού μέσα από μουσικοκινητική αγωγή και με εναλλασσόμενα μουσικά παιχνίδια και
δραστηριότητες. Στους μεγαλύτερης ηλικίας μαθητές μας, επειδή έχουν πιο στοχευμένες μουσικές αναζητήσεις, οι γονείς αφήνουν την πρωτοβουλία των επιλογών. Υπάρχουν όμως και οι ενήλικες σπουδαστές, οι οποίοι συνήθως
είναι συνειδητά διψασμένοι για μουσική.
ΒΜ: Και αν οι γονείς προτιμούν κιθάρα και το παιδί ντραμς; Είναι συχνό αυτό;
ΣΣ: Έχω συναντήσει εκατοντάδες τέτοιων περιπτώσεων. Ενδεικτικά θα απαντήσω ότι στο Ωδείο μας, έχουμε πολλά παιδιά μουσικών, τα οποία διδάσκονται διαφορετικά όργανα από εκείνα των γονέων τους, διότι αφέθηκαν από τις οικογένειες να επιλέξουν μόνα τους. Πάντα λαμβάνουμε υπόψιν τις προτιμήσεις των παιδιών, αλλά ακόμη περισσότερο τις σκέψεις των γονέων, διότι εκείνοι γνωρίζουν περισσότερο, εάν η επιλογή οργάνου από το παιδί τους είναι παροδική ή βάσιμη. Επιπρόσθετα, εάν π.χ. ένας πατέρας είναι ερασιτέχνης κιθαρίστας και φέρει το παιδί του για να μάθει κι εκείνο κιθάρα, θα είναι πιο υποστηρικτικός και θα αφιερώσει ποιοτικό χρόνο στην ενασχόλησή του!
ΒΜ: Τα τελευταία χρόνια λόγω οικονομικής κρίσης πολλές οικογένειες στρέφονται στα βασικά. Πως μπορεί να βοηθηθεί ένα παιδί με ταλέντο;
ΣΣ: Θα σας μιλήσω, μέσω ενός περιστατικού: Μία παλιά μου μαθήτρια επανήλθε στο Εράτειο Ωδείο μετά από 14 χρόνια. Ήταν έκπληξη και μεγάλη συγκίνηση για όλους μας! Νέα επαγγελματίας πλέον, επέλεξε να συνεχίσει αυτό
που άφησε στη μέση. Καθώς ξεφυλλίζαμε το βιβλίο που είχε ως παιδί, βρήκαμε την παλιά κάρτα διδάκτρων. Το φετινό ποσό ήταν κατά 25% χαμηλότερο σε σχέση με το παρελθόν. Στα χρόνια της κρίσης, το Ωδείο μας απορρόφησε όλες τις ζημίες, μείωσε τα δίδακτρα παρά τη μεγάλη αύξηση των λειτουργικών εξόδων και άφησε άθικτες τις αποδοχές των διδασκόντων. Αυτές οι λεπτές ισορροπίες συνέβαλαν ώστε να μην εγκαταλείψει κανείς τη Μουσική για οικονομικούς λόγους.
ΒΜ: Ισχύει ότι η κλασσική μουσική παιδεία είναι ο “Οδηγός”;
ΣΣ: Αναμφισβήτητα, η κλασική παιδεία αποτελεί την ιδανική βάση για κάθε εξέλιξη. Όμως οι δάσκαλοι πρέπει να επιδιώκουμε την εξατομικευμένη εκπαιδευτική προσέγγιση. Θα καθοδηγήσουμε, θα συμβουλέψουμε, αλλά και θα
προσαρμοστούμε στις ιδιαιτερότητες και στην ιδιοσυγκρασία του κάθε σπουδαστή. Ο κόσμος της μουσικής είναι κόσμος ομορφιάς και οι δάσκαλοι είμαστε οι ξεναγοί σε αυτόν! Είναι όλοι ευπρόσδεκτοι! «Πάμε να μάθουμε Μουσική” είναι το σύνθημά μας!
Subways Music & Εράτειο Ωδείο
Πατρόκλου 25, 15235, Βριλήσσια
http://www.smusic.gr/
https://www.facebook.com/subwaysmusichttps://www.facebook.com/erateioodeiohttps://www.facebook.com/profile